Jak korzystnie amortyzować samochód ciężarowy sprowadzony z zagranicy
Spółka z o.o., w której jestem księgowym, zamierza zakupić za granicą samochód ciężarowy. Możliwe jest również, aby zakupił go zagraniczny udziałowiec i wniósł aportem. Rok podatkowy spółki kończy się 31 czerwca 2004 r., a samochód planujemy nabyć w maju. Jaki wariant będzie korzystniejszy i jak optymalnie można będzie amortyzować ten samochód?
W przypadku nabycia przez spółkę kapitałową samochodu ciężarowego z zagranicy możliwe są różne metody amortyzacji, jak też różne sposoby ustalenia wartości początkowej samochodu w zależności od tego, czy został on nabyty w drodze kupna, czy też do spółki wniesiono go aportem.
Sądzę, iż optymalnym wyjściem dla Państwa będzie wniesienie samochodu aportem przez zagranicznego udziałowca. Jeżeli samochód przed nabyciem był używany przez co najmniej 6 miesięcy, to mogą Państwo amortyzować go w oparciu o indywidualne stawki amortyzacyjne.
W przypadku nabycia samochodu ciężarowego w drodze kupna za jego wartość początkową uważa się - na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 1 updop - cenę nabycia.
Cena nabycia odpowiada kwocie należnej zbywcy, powiększonej o koszty związane z zakupem (art. 16g ust. 3 updop). W przypadku importu cena nabycia obejmuje więc cło i podatek akcyzowy od importowanych składników majątku.
Podstawowa stawka amortyzacji dla samochodu ciężarowego wynosi 20% (pozycja 07 Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych).
Przykład
Spółka z o.o. wprowadziła do ewidencji środków trwałych zakupiony za granicą samochód ciężarowy o wartości początkowej ustalonej według ceny nabycia w wysokości 100 000 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się