Czy podatnik może się domagać od organu podatkowego rekompensaty utraconych zysków
Trybunał Konstytucyjny 23 września 2003 r. orzekł, iż strona postępowania podatkowego, która poniosła stratę w wyniku błędnych decyzji organów podatkowych, może otrzymać odszkodowanie pokrywające utracone zyski.
Przed tym orzeczeniem szkoda powstała na skutek wydania decyzji, która następnie została uchylona w wyniku wznowienia postępowania lub stwierdzono jej nieważność, była ograniczona do rzeczywiście poniesionej szkody, chyba że przesłanki, które uzasadniały uchylenie decyzji lub stwierdzenie jej nieważności, powstały z winy strony (art. 260 § 1 Ordynacji podatkowej).
Pojęcie „szkody” nie jest zdefiniowane w ustawach podatkowych. Przyjmuje się powszechnie (art. 361 Kodeksu cywilnego), że szkodą jest uszczerbek w majątku obejmujący stratę polegającą na zmniejszeniu aktywów (przez ich ubytek, utratę lub zniszczenie) albo na zwiększeniu się pasywów (tzw. ). Jednocześnie w pojęciu „szkody” mieści się utrata spodziewanych korzyści nieuzyskanych wskutek zaistnienia szkody, czyli udaremnienie zwiększenia się istniejącego majątku (tzw. ).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się