Nowe zasady podawania danych identyfikacyjnych osób ubezpieczonych i podatników
Od 1 września 2011 r. zmieniły się zasady podawania danych osób ubezpieczonych we wszystkich dokumentach związanych z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym. Obecnie nie należy podawać numeru NIP ubezpieczonego. Ponadto podatnicy będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej lub niebędący zarejestrowanymi podatnikami VAT będą posługiwać się tylko numerem PESEL, a nie jak dotychczas NIP.
W dokumentach zgłoszeniowych do ZUS, w bloku dotyczącym danych identyfikacyjnych osoby ubezpieczonej, a także w imiennych raportach miesięcznych należy obecnie podawać numer PESEL, a w razie gdy ubezpieczonemu nie nadano numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego lub paszportu. W dokumentach dotyczących ubezpieczonego oraz osób zgłaszanych jako członkowie rodziny do celów ubezpieczenia zdrowotnego nie należy podawać numeru identyfikacji podatkowej NIP (nawet jeśli został nadany).
WAŻNE!
Od 1 września 2011 r. w dokumentach składanych za ubezpieczonego nie należy podawać numeru NIP, nawet jeżeli został nadany.
W praktyce oznacza to, że w przypadku ubezpieczonego (zarówno obywatela polskiego, jak i cudzoziemca), który ma nadany numer PESEL, należy podawać:
● w dokumentach zgłoszeniowych - imię i nazwisko, numer PESEL i datę urodzenia,
● w imiennych raportach miesięcznych - imię i nazwisko oraz numer PESEL.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty