Rozliczenie roczne w PIT-11 i PIT-40 za 2010 r.
W najbliższym czasie zakłady pracy muszą sporządzić i przekazać zatrudnionym informacje PIT-11 za 2010 r. Termin na wywiązanie się z tego obowiązku mija z końcem lutego roku następującego po roku podatkowym. Przygotowanie PIT-11 za 2010 r. musi więc nastąpić najpóźniej w poniedziałek 28 lutego 2011 r. Jeśli pracownik złożył płatnikowi wniosek o rozliczenie roczne na druku PIT-12, to płatnik zamiast wystawiać mu informację PIT-11, powinien we wskazanym terminie rozliczyć należny za niego podatek w PIT-40.
Informację PIT-11 mają obowiązek wystawiać płatnicy (osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) pobierający zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od nich przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej updof). Chodzi tu m.in. o opodatkowane na ogólnych zasadach przychody:
● ze stosunku pracy i służbowego,
● z pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy,
● z umów cywilnoprawnych,
● otrzymywane przez osoby należące do zarządów, rad nadzorczych, komisji i innych organów stanowiących w spółkach,
● z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej,
● uzyskane z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub podobnych umów.
PIT-11 należy sporządzić dla podatnika, właściwego urzędu skarbowego i ewentualnie pozostawić w dokumentacji kadrowo-płacowej. Płatnik powinien przekazać PIT-11 do urzędu skarbowego w formie papierowej. Może złożyć tę informację w formie elektronicznej, ale pod warunkiem posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego.
WAŻNE!
Płatnicy posiadający tzw. e-podpis mogą przesyłać PIT-11 do urzędów skarbowych elektronicznie.
Niedawno Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu dopuścił możliwość przekazania również pracownikom informacji PIT-11 oraz PIT-40 drogą elektroniczną (wyrok z 22 października 2010 r., sygn. akt I SA/Po 486/10, orzeczenie nieprawomocne). Warunkiem skuteczności takiego przekazania jest opatrzenie wiadomości elektronicznej podpisem elektronicznym i zachowanie odpowiedniego wzoru formularza podatkowego. Zdaniem sądu, pracodawcę obciąża obowiązek udowodnienia doręczenia wspomnianych deklaracji pracownikowi w przypadku zaistnienia w tym zakresie wątpliwości. W celach dowodowych płatnik może przedstawić elektroniczne potwierdzenie odbioru wiadomości elektronicznej, w której przesłano deklarację.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty