Jak prawidłowo utworzyć regulamin działalności socjalnej
Niniejsze opracowanie ma na celu ułatwienie stworzenia regulaminu działalności socjalnej pracodawcom, którzy 1 stycznia 2008 r. osiągnęli próg zatrudnienia (20 etatów) i w związku z tym mają obowiązek utworzenia w 2008 r. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Pracodawca, który ma obowiązek utworzenia funduszu socjalnego, powinien opracować jego regulamin. Treść takiego regulaminu podlega uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową lub, jeżeli taka w firmie nie działa, z pracownikiem wybranym przez załogę do jej reprezentowania. Nie ma przeciwwskazań, by tekst regulaminu był redagowany przez komisję z udziałem przedstawicieli pracodawcy i odpowiednio przedstawicieli związków zawodowych albo przedstawicieli załogi.
WAŻNE!
Z obowiązku utworzenia funduszu socjalnego można się zwolnić zamieszczając zapis o nietworzeniu funduszu w regulaminie wynagradzania (lub w układzie zbiorowym pracy).
1. Postanowienia ogólne
Pierwszy dział regulaminu powinien zawierać ogólne informacje dotyczące tego aktu, takie jak np.:
l Podstawy prawne obowiązywania regulaminu - odwołanie do art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (zwanej dalej ustawą).
Przykład zapisu:
Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.) ustala się Regulamin gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w spółce....
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty