Kiedy istnieje obowiązek ubezpieczeń z tytułu kontraktu menedżerskiego
Do celów ubezpieczeń społecznych osobę pracującą na podstawie kontraktu menedżerskiego traktuje się jak zleceniobiorcę. Jednak z uwagi na to, że przychody z kontraktu menedżerskiego są przychodami z działalności wykonywanej osobiście, nie mają tu zastosowania wszystkie uregulowania dotyczące klasycznych umów zlecenia.
WSZYSTKO NA TEMAT... pozapracowniczych form zatrudnienia
Praca menedżera może być wykonywana na podstawie różnych umów. Może to być umowa o pracę, w praktyce częściej jest to kontrakt menedżerski, do którego stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia. Praca na podstawie kontraktu, który ma cechy umowy zlecenia, daje menedżerowi znacznie większą swobodę w zarządzaniu firmą, niż gdyby był zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Strony mogą kształtować kontrakt menedżerski swobodnie. To od nich zależy, jaki będzie zakres obowiązków menedżera oraz jakie otrzyma wynagrodzenie.
Osoba pracująca na podstawie kontraktu menedżerskiego, dla której jest on jedynym zatrudnieniem, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i zdrowotnemu, a do ubezpieczenia chorobowego może przystąpić dobrowolnie. Ubezpieczeniu wypadkowemu podlega obowiązkowo w sytuacji, gdy wykonuje pracę w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności przez zakład, z którym menedżer zawarł kontrakt.
Ubezpieczenia menedżera
Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu pracy na podstawie kontraktu menedżerskiego powstają od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia jej wykonywania (nie dzień zawarcia umowy) i trwają do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia umowy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się