Kiedy przedsiębiorca może wybrać jako tytuł do ubezpieczeń wykonywaną umowę zlecenia?
W stosunku do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych, od 1 listopada 2005 r. znacznie ograniczono możliwość wyboru jako tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, zamiast prowadzonej działalności, równocześnie wykonywanej umowy zlecenia.
Do końca października br. możliwość wyboru umowy zlecenia jako tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń przysługiwała pod jednym warunkiem: jej zakres nie mógł pokrywać się z przedmiotem prowadzonej działalności. Od 1 listopada br. wymaga się dodatkowo od osoby prowadzącej działalność gospodarczą, która chce wybrać umowę zlecenia (albo inną umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia) jako tytuł do obowiązkowego podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, aby podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu wykonywania tej umowy była co najmniej równa najniższej podstawie wymiaru składek, jaka tę osobę obowiązuje z tytułu prowadzonej działalności. Jeśli tak nie jest, przedsiębiorca może przystąpić do dobrowolnych ubezpieczeń z tytułu wykonywania umowy zlecenia, ale nie może jej wskazać jako tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się