Czy pracodawca może żądać zwrotu nienależnie wypłaconych pracownikowi świadczeń rodzinnych?
Ustawa o świadczeniach rodzinnych obowiązuje już od roku. Brak jednolitego stanowiska w sprawie zasad wypłacania zasiłków i potrzebnych do tego dokumentów spowodował, że pracodawcy nie chcąc pozbawiać pracowników należnych zasiłków wypłacali je „zaliczkowo”. Z czasem okazało się, że niektórzy pracownicy w ogóle nie mieli prawa do zasiłku i dodatku albo przysługiwały im w okresie krótszym niż ten, za który zostały wypłacone.
Jeżeli świadczenie rodzinne zostało wypłacone w wyniku błędu pracodawcy, on poniesie konsekwencje swojego działania i będzie musiał zwrócić wypłacone zasiłki. Jeśli jednak nastąpiło to z winy pracownika, jego należy zobowiązać do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia wraz z ustawowymi odsetkami. Obowiązek zwrotu wypłaconych zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami ulega przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia uprawomocnienia się decyzji. Nie można jednak domagać się zwrotu tych należności po upływie 10 lat od terminu ich pobrania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się