Jakie obowiązki ma pracodawca, gdy pracownik przechodzi na emeryturę?
Data złożenia wniosku o emeryturę decyduje często o wysokości świadczenia, a więc o przyszłym zabezpieczeniu materialnym. W postępowaniu o przyznanie świadczenia istotną rolę odgrywa rzetelność pracodawcy zobowiązanego do skompletowania wniosku pracownika.
Uprawnienia do emerytury ustalane są od dnia złożenia prawidłowo skompletowanego wniosku zawierającego niezbędne dokumenty. Obowiązek sporządzenia wniosku o to świadczenie i jego przekazania do ZUS spoczywa na pracodawcy.
Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych nakłada na pracodawcę istotne obowiązki w zakresie postępowania o przyznanie pracownikowi świadczenia emerytalnego.
Obowiązki te ciążą również na innych płatnikach składek, z wyjątkiem zleceniodawców, osób fizycznych zatrudniających pracowników, którzy nie wypłacają świadczeń z ubezpieczenia chorobowego oraz płatników składek, którzy opłacają składkę tylko za siebie oraz za osoby współpracujące.
Pracodawcy zobowiązani są do:
• współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia,
• wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości,
• przygotowania wniosku o emeryturę i przedłożenia go za zgodą pracownika organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się