13.06.2004 Ubezpieczenia

Jakie obowiązki ma pracodawca, gdy pracownik przechodzi na emeryturę?

Data złożenia wniosku o emeryturę decyduje często o wysokości świadczenia, a więc o przyszłym zabezpieczeniu materialnym. W postępowaniu o przyznanie świadczenia istotną rolę odgrywa rzetelność pracodawcy zobowiązanego do skompletowania wniosku pracownika.

Uprawnienia do emerytury ustalane są od dnia złożenia prawidłowo skompletowanego wniosku zawierającego niezbędne dokumenty. Obowiązek sporządzenia wniosku o to świadczenie i jego przekazania do ZUS spoczywa na pracodawcy.
Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych nakłada na pracodawcę istotne obowiązki w zakresie postępowania o przyznanie pracownikowi świadczenia emerytalnego.
Obowiązki te ciążą również na innych płatnikach składek, z wyjątkiem zleceniodawców, osób fizycznych zatrudniających pracowników, którzy nie wypłacają świadczeń z ubezpieczenia chorobowego oraz płatników składek, którzy opłacają składkę tylko za siebie oraz za osoby współpracujące.
Pracodawcy zobowiązani są do:
•  współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia,
•  wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości,
•  przygotowania wniosku o emeryturę i przedłożenia go za zgodą pracownika organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę.
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne