Kiedy należy skrócić czas pracy pracownika?
Wykonywanie pewnych prac uprawnia pracownika do krótszego czasu pracy. Pracodawca ma wtedy obowiązek skrócić dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy lub ustanowić wliczone do czasu pracy przerwy. Omawiamy okoliczności, w których należy dopełnić tego obowiązku.
Powyższa sytuacja dotyczy pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych oraz pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie szkodliwych dla zdrowia. Ustalając, czy warunki danej pracy są szczególnie uciążliwe (czyli nie dotyczy to „zwykłej” uciążliwości występującej w pracy), powinno się wziąć pod uwagę takie kwestie, jak np.:
• duży wysiłek fizyczny lub psychiczny związany z jej wykonywaniem,
• konieczność wykonywania pracy przez dłuższy czas w jednej pozycji ciała,
• jednostajność i monotonia pracy (prace „przy taśmie”),
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się