29.05.2004 Kadry i płace

Kiedy należy skrócić czas pracy pracownika?

Wykonywanie pewnych prac uprawnia pracownika do krótszego czasu pracy. Pracodawca ma wtedy obowiązek skrócić dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy lub ustanowić wliczone do czasu pracy przerwy. Omawiamy okoliczności, w których należy dopełnić tego obowiązku.

Powyższa sytuacja dotyczy pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych oraz pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie szkodliwych dla zdrowia. Ustalając, czy warunki danej pracy są szczególnie uciążliwe (czyli nie dotyczy to „zwykłej” uciążliwości występującej w pracy), powinno się wziąć pod uwagę takie kwestie, jak np.:
•  duży wysiłek fizyczny lub psychiczny związany z jej wykonywaniem,
•  konieczność wykonywania pracy przez dłuższy czas w jednej pozycji ciała,
•  jednostajność i monotonia pracy (prace „przy taśmie”),
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty