Wyrok NSA z dnia 14 października 2025 r., sygn. I FSK 1424/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Roman Wiatrowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Mariusz Golecki, Protokolant Adam Goliasz, po rozpoznaniu w dniu 14 października 2025 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 2633/21 w sprawie ze skargi S. sp. j. z siedzibą w W. (obecnie S. spółka komandytowa w W.) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 29 września 2021 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za miesiące lipiec, wrzesień, październik i listopad 2017 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie na rzecz S. spółka komandytowa w W. kwotę 2.700 (słownie: dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 29 kwietnia 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 2633/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi S. sp.j. z siedzibą w W. (obecnie: S. spółka komandytowa z siedzibą w W.; dalej: Spółka, Skarżąca), uchylił decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z 29 września 2021 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za miesiące lipiec, wrzesień, październik i listopad 2017 r. oraz zasądził na rzecz Skarżącej kwotę 4.022 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego (ww. wyrok oraz inne orzeczenia sądów administracyjnych przywołane w niniejszym uzasadnieniu opublikowane zostały w bazie internetowej NSA: www.orzeczenia.nsa.gov.pl).
2. Uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
2.1. Sąd pierwszej instancji w uzasadnieniu wyroku uznał, że jeśli skorzystanie z ulgi w terminie dwóch lat od końca roku, w którym wystawiono faktury dokumentujące wierzytelność nieściągalną było niemożliwe lub znacząco utrudnione z powodu błędnej implementacji przepisów Dyrektywy VAT, które to przepisy zakwestionował Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej także: TSUE) w wyroku z 15 października 2020 r. w sprawie C-335/19, to termin ten powinien być pominięty. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, że jeżeli w terminie wynikającym z art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm., dalej: ustawa o VAT) dłużnik podatnika nie był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, jak też gdy dłużnik był w tym okresie w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub likwidacji, to nie sposób wymagać od podatnika, aby wbrew wyraźnemu przepisowi ustawy, składał korektę deklaracji uwzględniającą ulgę na złe długi. Sąd pierwszej instancji podkreślił, że organ podatkowy powinien rozważyć, czy w sprawie nie wystąpiły okoliczności przemawiające za uznaniem, że do złożenia korekt po upływie terminu doszło z przyczyn niezależnych od Skarżącej i że organy dokonały ustaleń dotyczących kontrahentów Spółki dopiero na dzień poprzedzający dzień złożenia przez Spółkę korekt deklaracji. W konsekwencji Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że w niniejszej sprawie organy podatkowe naruszyły: określone przepisy proceduralne poprzez niedokonanie ustaleń stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do rozpoznania sprawy oraz prawo materialne poprzez niedokonanie prounijnej wykładni przepisów ustawy o VAT w zakresie terminu do skorzystania z ulgi za złe długi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
