Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2025 r., sygn. III OSK 330/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie sędzia NSA Piotr Korzeniowski sędzia del. WSA Sławomir Pauter protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 16 grudnia 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 listopada 2022 r. sygn. akt IV SA/Wa 1812/22 w sprawie ze skargi A. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 28 czerwca 2022 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 23 listopada 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: spółka) na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 28 czerwca 2022 r. w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że Starosta Sierpecki decyzją z 29 listopada 2012 r. ustalił spółce warunki wprowadzania oczyszczonych ścieków przemysłowych, będących mieszaniną ścieków bytowych, ścieków pochodzących ze stacji uzdatniania wody i wód opadowych do wód rzeki [...]. W pozwoleniu wodnoprawnym Starosta Sierpecki określił dopuszczalne stężenia wskaźników zanieczyszczeń w zakresie składu ścieków (BZT5, ChZTcr, zawiesina ogólna, fosfor ogólny, azot ogólny, żelazo ogólne, substancje ekstrahujące się eterem naftowym) oraz ich stanu (temperatura, pH), a także ilość ścieków, jaka może być wprowadzona do odbiornika. W pkt II.3. zobowiązał natomiast spółkę do prowadzenia monitoringu wprowadzanych do rzeki ścieków, zgodnie z wymaganiami określonymi przepisami prawa w tym zakresie. Decyzja stała się ostateczna 19 grudnia 2012 r.
W 2014 r. spółka eksploatowała przedmiotową oczyszczalnię ścieków. Na podstawie protokołu oraz wyników badań ścieków odprowadzanych z oczyszczalni z okresu od 19 października 2014 r. do 18 grudnia 2014 r. oraz od 19 grudnia 2014 r. od 18 grudnia 2015 r. Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska stwierdził, że w 2014 r. spółka nie przeprowadziła wymaganej ilości pomiarów oraz w przypadku wykonanych analiz nie zapewniła średniodobowego poboru próby oraz wykonała badania tylko dla części wskaźników zanieczyszczeń. Tym samym warunki korzystania ze środowiska w zakresie wprowadzania ścieków do wód określone w pozwoleniu wodnoprawnym udzielonym decyzją Starosty Sierpeckiego z 29 listopada 2012 r. zostały przekroczone.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
