Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2024 r., sygn. I OSK 1550/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: Sędzia NSA Piotr Przybysz Sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka (sprawozdawca) Protokolant starszy asystent sędziego Krzysztof Ważny po rozpoznaniu w dniu 15 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. C. i K. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 grudnia 2020 r. sygn. akt I SA/Wa 794/20 w sprawie ze skargi J. C. i K. C. na decyzję Ministra Rozwoju z dnia [...] lutego 2020 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia odszkodowania za nieruchomość 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J.C. i K. C. na rzecz Ministra Rozwoju i Technologii kwotę 300 (trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 4 grudnia 2020 r., I SA/Wa 794/20 oddalił skargę J. C. i K. C. na decyzję Ministra Rozwoju z dnia [...] lutego 2020 r. nr [...] w przedmiocie odszkodowania za nieruchomość przejętą pod drogę.
Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach sprawy:
Decyzją nr [...] z dnia [...] lutego 2020 r. Minister Rozwoju utrzymał w mocy decyzję Wojewody Mazowieckiego nr [...] z dnia [...] października 2018 r. orzekającą: o ustaleniu odszkodowania w wysokości 141.770,00 zł na rzecz K.C. i J.C. za nieruchomość przejętą z mocy prawa na rzecz Skarbu Państwa, położoną w gminie W., obręb [...] M., oznaczoną jako działka nr [...] o powierzchni 0,2597 ha, przeznaczoną pod budowę autostrady A2 [...], na odcinku węzeł [...] – początek obwodnicy M. od węzła [...] (bez węzła) w km 489+325,68 do km 491+267,40 – etap I (pkt 1.) oraz zobowiązującą do wypłaty tak ustalonego odszkodowania Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna (pkt 2.). W uzasadnieniu decyzji Minister Rozwoju wskazał, że ww. nieruchomość została objęta decyzją Wojewody Mazowieckiego nr [...] z dnia [...] lipca 2017 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Na podstawie art. 12 ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U.2018.1474 ze zm.), dalej jako "specustawa drogowa", do ustalenia odszkodowania za tak przejęte grunty stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.2020.1990 ze zm.), dalej jako "u.g.n.", z zastrzeżeniem art. 18 specustawy drogowej. Dalej organ wskazał na art. 130 ust. 2, art. 134 ust. 1 i art. 156 ust.1 u.g.n. oraz na przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz.U.2004.207.2109 ze zm.), dalej jako "rozporządzenie", i podał, że w sporządzonym na zlecenie organu I instancji operacie szacunkowym z [...] sierpnia 2018 r., biegła poprawnie określiła przedmiot, zakres i cel wyceny, jak również zgodnie z ww. przepisami wskazała daty istotne dla procesu szacowania. Podała w szczególności, że nieruchomość stanowi grunt niezabudowany, na którym znajdują się nasadzenia (bez wpływu na wartość), nieruchomość posiada dojazd z drogi gruntowej, w jej zasięgu znajduje się dostęp do energii elektrycznej oraz gazu. Na ww. obszarze nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie natomiast ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy W. (uchwała nr [...] Rady Gminy W. z dnia [...] października 2015 r.), przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie rolniczej przestrzeni produkcyjnej na obszarze projektowanej autostrady (A) i modernizowanej drogi ekspresowej (S). Biegła dokonała analizy rynku nieruchomości, przyjmując do wyceny dane z lokalnego rynku nieruchomości: gruntowych niezabudowanych o przeznaczeniu rolnym, jak również przeznaczonych pod drogi. Obszar badanego rynku objął gminę W., a w odniesieniu do nieruchomości drogowych obszar województwa mazowieckiego. Do wyceny zastosowano "zasadę korzyści" z art. 134 ust. 4 u.g.n., gdyż średnia cena transakcji gruntami o przeznaczeniu drogowym wyniosła 50,20 zł/m2, podczas gdy średnia cena gruntu o przeznaczeniu rolnym i leśnym wyniosła 39,64 zł/m2. Wartość gruntu określona została przy zastosowaniu podejścia porównawczego, metodą korygowania ceny średniej. Do zbioru transakcji porównawczych przyjęto 12 transakcji. W rezultacie wartość nieruchomości wyceniono przyjmując cenę 54,59 zł/m2, co ostatecznie dało wynik wyceny:141.770,00 zł .
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
