Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2024 r., sygn. II OKW 72/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Sędzia NSA Roman Ciąglewicz (spr.) Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński po rozpoznaniu w dniu 5 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi Grupy Wyborców Gminy Olszewo-Borki (A. B. i inni) na postanowienie Komisarza Wyborczego w Ostrołęce I z dnia 17 stycznia 2024 r., nr 13/2024 w przedmiocie podziału na okręgi wyborcze oddala skargę.
Uzasadnienie
Uzasadnienie.
Komisarz Wyborczy w Ostrołęce I, dalej: "Komisarz Wyborczy" lub "Komisarz", postanowieniem z dnia 17 stycznia 2024 r., nr 13/2024, na podstawie art. 419 § 2 w związku z art. 419 § 2a ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r, poz. 2408), dalej: "K.w.", w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 stycznia 2024 r., sygn. akt II OKW 9/24, dokonał podziału Gminy Olszewo-Borki na okręgi wyborcze, ustalił ich granice, numery oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu.
W dniu 22 stycznia 2024 r. Grupa Wyborców Gminy Olszewo-Borki (M. R. M. i inni) wniosła skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego, dalej także: "NSA". Postanowienie zaskarżyła w całości, zarzucając naruszenie:
1. art. 419 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy poprzez brak szczegółowego i przekonującego uzasadnienia (w zasadzie poprzez brak jakiegokolwiek uzasadnienia) skarżonego postanowienia, w tym w szczególności, że w sprawie zachodziła prawnie uzasadniona konieczność dokonania zmian granic okręgów wyborczych, innych niż te polegające na wyodrębnieniu dwóch nowych okręgów wyborczych z dotychczasowych okręgów wyborczych nr 4 (Drężewo i Kruki) oraz nr 10 (Białobrzeg Bliższy i Łazy),
2. art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w zw. z art. 420 § 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy poprzez pominięcie przy ponownym rozpoznaniu sprawy przez Komisarza Wyborczego, którego skutkiem jest wydanie skarżonego postanowienia, ocen prawnych i wskazań co do dalszego postępowania wyrażonych w orzeczeniu sądu - wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 08.01.2024 r. wydanego w sprawie o sygn. akt II OKW 9/24, z których to ocen expressis verbis wynika wskazanie, że organ wydając nowe postanowienie w sprawie okręgów wyborczych dokonana tylko takich zmian w zakresie granic okręgów wyborczych, które są konieczne do doprowadzenia do stanu zgodnego z prawem, a każda zmiana granic okręgów wyborczych, nawet jeżeli dotyczy tylko niewielkich przesunięć pomiędzy sąsiednimi okręgami, musi być szczegółowo uzasadniona z wykazaniem, że jej dokonanie jest konieczne z uwagi na wymóg z art. 417 § 2 Kodeksu wyborczego lub zajście okoliczności wskazanych w art. 421 § 1 Kodeksu wyborczego - czego organ nie uczynił,
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
