Postanowienie NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. III OSK 1747/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 15 października 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Biura Informacji Kredytowej S.A. w Warszawie o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi kasacyjnej Biura Informacji Kredytowej S.A. w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 maja 2025 r., sygn. akt II SA/Wa 1837/24 w sprawie ze skargi Biura Informacji Kredytowej S.A. w Warszawie na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia 30 sierpnia 2024 r., nr DS.523.3360.2023.FT.PD.268873 w przedmiocie przetwarzania danych osobowych postanawia: odmówić wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, postanowieniem z dnia 24 stycznia 2025 r., sygn. akt II SA/Wa 1837/24, odmówił wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia 30 sierpnia 2024 r., nr DS.523.3360.2023.FT.PD.268873 w przedmiocie przetwarzania danych osobowych.
W motywach rozstrzygnięcia Sąd pierwszej instancji wskazał, że we wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji skarżący podniósł, że wykonanie nakazu zaprzestania przetwarzania danych osobowych uczestniczki postępowania w zakresie dotyczącym informacji o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej, w celach innych niż wskazane w art. 105a ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2024 r., poz. 1646 ze zm.) w związku ze zobowiązaniem wynikającym z umowy o kredyt hipoteczny, będzie prowadzić do wyłączenia możliwości dalszego przetwarzania informacji w postaci danych osobowych uczestniczki postępowania w zakresie upadłości konsumenckiej, w tym m.in. dla potrzeb niniejszego postępowania. Zdaniem BIK, organ błędnie nie określił w nakazie celu zakazu przetwarzania (np. dla celu wykonywania czynności bankowych, w szczególności oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego), jak również sposobu przetwarzania (jak np. ograniczenie przetwarzania wyłącznie do przechowywania danych przez skarżącego). Wykonanie decyzji organu skutkowałoby znaczną szkodą oraz skutkami niemożliwymi do odwrócenia w postaci braku możliwości skorzystania przez BIK z konstytucyjnego prawa do sądu. Operacja usunięcia danych lub anonimizacji danych jest bowiem w swojej istocie działaniem nieodwracalnym, a zaprzestanie przetwarzania danych osobowych wiąże się z ich trwałym usunięciem lub anonimizacją.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
