Postanowienie NSA z dnia 13 sierpnia 2025 r., sygn. II GSK 1038/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Patrycja Joanna Suwaj po rozpoznaniu w dniu 13 sierpnia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej F.S.A. w W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 lutego 2025 r., sygn. akt VI SA/Wa 3511/24 w przedmiocie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi F.S.A. w W. na pismo Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 23 sierpnia 2024 r., nr DR.WPS.6082.35.2024.5 w przedmiocie zmiany warunków zapewnienia hurtowego dostępu do sieci postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i sprawę przekazać Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania.
Uzasadnienie
1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 19 lutego 2025 r., sygn. akt VI SA/Wa 3511/24 odrzucił skargę F. S.A. w W.(dalej: "Skarżąca", "Strona") na pismo Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 23 sierpnia 2024 r. nr DR.WPS.6082.35.2024.5 w przedmiocie odmowy akceptacji wniosku o zmianę warunków zapewnienia hurtowego dostępu do sieci oraz zwrócił wpis od skargi.
Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie Sąd I instancji podkreślił, że pismem z 27 września 2024 r. Skarżąca wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na pismo Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 23 sierpnia 2024 r., w którym organ przedstawił uwagi i zastrzeżenia do przedstawionego przez Stronę projektu zmiany oferty polegającej na zmianie warunków zapewnienia hurtowego dostępu do sieci POPC zrealizowanych w ramach projektów dofinansowanych z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, określonych w Ofercie Ramowej Dostęp Telekomunikacyjny do Sieci Szerokopasmowej Wykonanej z Wykorzystaniem Środków Przyznanych w Ramach Działania 1.1 POPD Drugi, Trzeci i Czwarty Konkurs (dalej: "Oferta").
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, że niedopuszczalność skargi z innych przyczyn oznacza m.in. brak przedmiotu zaskarżenia, który ma miejsce w przypadku wniesienia skargi na nieistniejący akt lub czynność. Sąd I instancji uznał, że kwestią sporną było rozważenie, czy zaskarżone w niniejszej sprawie pismo, w którym Prezes UKE przedstawił uwagi i zastrzeżenia do projektu oferty stanowi rozstrzygniecie podlegające kognicji sądów administracyjnych na podstawie art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2024 r., poz. 935 ze zm., dalej: p.p.s.a.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
