Postanowienie NSA z dnia 28 maja 2025 r., sygn. I GSK 587/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tomasz Smoleń po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej H. Sp. z o.o. w W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 czerwca 2024 r. sygn. akt V SAB/Wa 2/24 w zakresie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi H. Sp. z o.o. w W. na bezczynność Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. w Warszawie w przedmiocie rozpoznania wniosku dotyczącego udzielenia subwencji finansowej w ramach programu rządowego postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 i § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 935; dalej: p.p.s.a.), postanowieniem z dnia 28 czerwca 2024 r., sygn. akt V SAB/Wa 2/24, odrzucił skargę H. L. Sp. z o.o. w W. (skarżąca kasacyjnie, Spółka) na bezczynność Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. w Warszawie (organ, PFR) w przedmiocie rozpoznania wniosku dotyczącego udzielenia subwencji finansowej w ramach programu rządowego.
W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że PFR pismem z dnia 16 listopada 2020 r. odrzucił wniosek nr [...] H. L. Sp. z o.o. w W. o udzielenie finansowania w ramach programu "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm", pismem z dnia 26 listopada 2020 r. podtrzymał zajęte stanowisko.
H. L. Sp. z o.o. w W. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę (zarejestrowaną pod sygn. akt V SA/Wa 391/21) na pismo PFR z dnia 16 listopada 2020 r. Wskazała, że odrzucenie wniosku było bezzasadne i bezprawne, szkodzi interesom Spółki oraz interesowi społecznemu.
WSA w Warszawie postanowieniem z dnia 14 maja 2021 r. sygn. akt V SA/Wa 391/21 odrzucił skargę. Sąd wskazał, że procedura rozpatrywania wniosków w ramach programu nie przewidywała drogi odwoławczej, a ponadto zgodnie z brzmieniem § 5 ust. 12 Regulaminu PFR nie był w żadnym razie zobligowany do wydawania uzasadnień w przypadku bądź to pozytywnego, bądź też negatywnego rozpatrzenia wniosku. PFR występował w relacji z beneficjentami programu jako spółka prawa handlowego, a nie jako organ administracji publicznej. Sąd stwierdził, że żaden przepis ustawy o systemie instytucji rozwoju nie przekazał do właściwości sądów administracyjnych sporów powstałych na tle realizacji programu, dlatego brak jest podstaw do orzekania w niniejszej sprawie przez tutejszy sąd administracyjny. Skarżąca wniosła skargę kasacyjną od powyższego orzeczenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
