Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 1752/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Ewa Kwiecińska Sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka (spr.) po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 marca 2024 r. sygn. akt II SA/Wa 2371/23 w sprawie ze skargi Fundacji F. z siedzibą w K. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia (...) r. nr (...) w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 5 marca 2024 r. sygn. akt II SA/Wa 2371/23, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Fundacji F. z siedzibą w Krakowie na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia (...) r. (...) w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia (...) r. nr (...) (pkt 1), a także zasądził od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz Fundacji F. z siedzibą w Krakowie kwotę 697 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt 2).
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Wnioskiem z dnia 21 września 2018 r. Fundacja F. (dalej: "skarżąca", "Fundacja") zwróciła się do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: "Minister", "organ") o udostępnienie informacji publicznej w postaci m.in. wskazania wszystkich spotkań/wydarzeń, w których wziął udział Minister w okresie od 27 stycznia 2016 r. do 21 listopada 2016 r. wraz z podaniem konkretnych dat i godzin, osób uczestniczących w spotkaniu, jak również przedmiotu spotkania oraz nazwy instytucji, w której odbyło się spotkanie/wydarzenie (pkt 2 wniosku).
Odpowiadając na wniosek, pismem z dnia 8 października 2018 r. organ poinformował skarżącą, że nie dysponuje informacją o treści i postaci wskazanej w zakresie drugiej części punktu 2 ww. wniosku. Stwierdził, że realizacja żądania wymagałaby analizy dokumentacji, w tym znajdującej się w zasobach archiwalnych, co jego zdaniem wskazuje na przetworzony charakter informacji i w związku z tym wezwał Fundację do wykazania istnienia przesłanki szczególnie istotnego interesu publicznego w celu uzyskania informacji publicznej o charakterze przetworzonym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
