Wyrok NSA z dnia 28 listopada 2024 r., sygn. II GSK 1228/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 18 stycznia 2024 r. sygn. akt II SA/Sz 944/23 w sprawie ze skargi K. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 27 września 2023 r. nr SKO.4120.3821.2022 w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu niedopełnienia obowiązku rejestracji pojazdu oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 18 stycznia 2022 r., sygn. akt II SA/Sz 944/23, działając na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie: tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: "p.p.s.a.") oddalił skargę K. G. (dalej jako: "skarżący") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 27 września 2023 r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązku rejestracji pojazdu.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Decyzją z dnia 9 grudnia 2022 r. Starosta Drawski nałożył na skarżącego karę pieniężną w wysokości 300 zł za niedopełnienie rejestracji pojazdu marki [...] nr VIN [...]. W uzasadnieniu organ pierwszej instancji podał, że w dniu 25 września 2021 r. skarżący dokonał sprowadzenia z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej używanego pojazdu marki [...]. Organ pierwszej instancji wskazał, że zgodnie z art. 71 ust. 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988; dalej jako: "p.r.d.") właściciel pojazdu, niebędącego nowym pojazdem, sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Stosownie do art. 31ia ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.; dalej jako: "ustawa COVID-19") termin wskazany w art. 71 ust. 7 p.r.d. został wydłużony do 60 dni. Skarżący miał więc obowiązek zarejestrowania przedmiotowego pojazdu do dnia 24 listopada 2021 r., lecz tego nie dokonał. Skarżący zbył ww. pojazd w dniu 2 kwietnia 2022 r. Organ pierwszej instancji wskazał także, że skarżący nie po raz pierwszy naruszył art. 71 ust. 7 p.r.d. Ponadto w ocenie organu, niezarejestrowanie przedmiotowego pojazdu przyniosło skarżącemu korzyść finansową w postaci nieuiszczenia opłaty za rejestrację tego pojazdu w wysokości 161,50 zł. Powołując się na treść art. 140mb pkt 1, art. 140n ust. 4 p.r.d., art. 189f § 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.; dalej jako: "k.p.a.") organ pierwszej instancji wskazał, że art. 189f § 1 pkt 1 i 2 k.p.a. nie przewiduje odstąpienia od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej w związku z brakiem możliwości zarejestrowania pojazdu ze względu na jego stan techniczny, w tym również przypadku uszkodzenie pojazdu, które skutkowało brakiem możliwości uzyskania pozytywnego wyniku badania technicznego niezbędnego do rejestracji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
