Wyrok NSA z dnia 9 stycznia 2025 r., sygn. II GSK 2674/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik po rozpoznaniu w dniu 9 stycznia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. Sp. z o.o. w U. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 czerwca 2024 r., sygn. akt V SA/Wa 1123/24 w sprawie ze sprzeciwu M. Sp. z o.o. w U. od decyzji Mazowieckiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie z dnia 15 listopada 2023 r. nr DE NP/00066/2023 w przedmiocie nakazu dostosowania wymogów w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz posiadania wymaganej dokumentacji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 10 czerwca 2024 r. sygn. akt V SA/Wa 1123/24, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA, sąd pierwszej instancji) oddalił sprzeciw M. sp. z o.o. w U. (dalej: spółka, skarżąca) od decyzji Mazowieckiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie (dalej: organ odwoławczy, Wojewódzki Inspektor) z 15 listopada 2023 r. w przedmiocie nakazu dostosowania wymogów w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz posiadania wymaganej dokumentacji.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następujących okolicznościach sprawy:
W trakcie kontroli przeprowadzonej 6 kwietnia 2023 r. przez przedstawicieli Państwowej Powiatowej Inspekcji Sanitarnej w obiekcie, w którym spółka prowadzi działalność gospodarczą, stwierdzono szereg nieprawidłowości dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, zapewnienia pracownikom właściwych pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, a także posiadania wymaganej dokumentacji. W konsekwencji, decyzją z 9 czerwca 2023 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Grodzisku Mazowieckim (dalej: organ pierwszej instancji) nakazał spółce usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
Decyzją z 15 listopada 2023 r. Mazowiecki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Warszawie na podstawie art. 138 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 775; dalej: k.p.a.) uchylił w całości decyzję organu pierwszej instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że organ pierwszej instancji przy ponownym prowadzeniu postępowania powinien wyjaśnić status hal namiotowych tj. kwestie związane z kwalifikacją i podstawą prawną ich istnienia, pod względem możliwości wykonywania w nich pracy, jak również ustalić jakiego rodzaju obiektami są hale namiotowe. Wojewódzki Inspektor stwierdził bowiem, że z akt sprawy nie wynika czy hale namiotowe stanowią budynki, budowle, obiekty tymczasowe czy mają inny charakter. W ocenie organu odwoławczego w decyzji z 9 czerwca 2023 r. zabrakło również odniesienia do § 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz.U. 2000 nr 40 poz. 470) co – jak stwierdzono – może mieć istotne znaczenie z uwagi na okoliczność, że hala namiotowa C pełni funkcję spawalni. Wskazano też na brak ustalenia zakresu obowiązków pracowników wykonujących pracę w magazynie (hala namiotowa B) i czasu jej wykonywania, co ma bezpośredni wpływ na ustalenie czy magazyn stanowi miejsce pracy, w którym pracownicy spędzają powyżej dwóch godzin, a tym samym czy koniecznym jest zapewnienie pomieszczeń higieniczno-sanitarnych dla pracowników. Ponadto Wojewódzki Inspektor wskazał na konieczność rozpoznania przez organ pierwszej instancji pominiętych uprzednio wniosków dowodowych spółki z 29 maja 2023 r. oraz 30 maja 2023 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
