Interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.20.2025.1.KO
Skutki podatkowe uznania reklamacji złożonej w ramach gwarancji i zwrotu klientowi kwoty za towar.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący skutków podatkowych uznania reklamacji złożonej w ramach gwarancji i zwrotu klientowi kwoty za towar.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A (dalej jako Wnioskodawca lub Spółka) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest sprzedaż (…). Oferta obejmuje w szczególności (…), które sprzedawane są przez Spółkę pod jej własną marką handlową.
Spółka nie jest podmiotem wprowadzającym do obrotu (…), których dotyczy niniejszy wniosek. Podmiotem wprowadzającym do obrotu jest inna spółka, powiązana z Wnioskodawcą, a która jest ich importerem. Jednak Wnioskodawca jest (…).
Części, których dotyczy niniejszy wniosek, nie są nabywane przez klientów (dalej jako Klient) bezpośrednio od Spółki. W łańcuchu sprzedaży (dostaw) występuje co najmniej jeszcze jeden podmiot (najczęściej dystrybutor lub hurtownik), który nabywa części od Spółki i sprzedaje je Klientowi. Pomiędzy Spółką a Klientem występować może jednak większa liczba takich podmiotów (pośredników). Jakkolwiek mogą mieć miejsce także sytuacje, w których części są nabywane bezpośrednio od Spółki, poprzez prowadzone przez Spółkę sklepy stacjonarne oraz poprzez sprzedaż internetową, to takie przypadki nie są przedmiotem niniejszego wniosku.
W celu uatrakcyjnienia oferty części i akcesoriów sprzedawanych pod własną marką handlową (dalej jako „Części”), Spółka wprowadziła gwarancję na te części i akcesoria (sprzedawane pod marką własną). Jest to gwarancja (dalej jako „Gwarancja”) niezależna od odpowiedzialności wynikającej z rękojmi oraz niezgodności towaru z umową przysługujących kupującym wprost z przepisów Kodeksu Cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta. Gwarancja funkcjonuje w relacji między Spółką, będącą Gwarantem, a Klientem (będącym klientem końcowym) – niezależnie od ilości innych podmiotów, które uczestniczą w łańcuchu sprzedaży. Gwarancja uprawnia Klienta m.in. do zwrotu Części oraz otrzymania przez Klienta ceny, po której zakupił Część w razie ustalenia odpowiedzialności Spółki pełniącej w tym przypadku rolę Gwaranta w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
