21.11.2024

Weryfikacja faktycznego rodzaju paliwa a przyznanie dodatku węglowego - Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2024 r., sygn. I OSK 2689/23

W sytuacji sprzeczności pomiędzy danymi wpisanymi do centralnej ewidencji emisyjności budynków a rzeczywistym stanem faktycznym dotyczącym źródła ogrzewania gospodarstwa domowego, organy administracyjne mają obowiązek kierować się zasadą prawdy materialnej, przeprowadzając weryfikację obejmującą wywiad środowiskowy, co pozwala na ustalenie rzeczywistego stanu rzeczy, niezależnie od formalnych wpisów w ewidencji.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie: Sędzia NSA Marian Wolanin Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik (spr.) po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 27 lipca 2023 r. sygn. akt II SA/Sz 319/23 w sprawie ze skargi A. A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 26 stycznia 2023 r. nr SKO.4111.2721.2022 w przedmiocie dodatku węglowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 27 lipca 2023 r. sygn. akt II SA/Sz 319/23 uchylił zaskarżoną przez A. A. decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z 26 stycznia 2023 r. nr SKO.4111.2721.2022 w przedmiocie dodatku węglowego oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza X. z 6 października 2022 r. nr 525/DW/2022.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Burmistrz X. decyzją z 6 października 2022 r. nr 525/DW/2022, po rozpatrzeniu wniosku A. A. z 17 sierpnia 2022 r. o wypłatę dodatku węglowego, odmówił stronie przyznania tego dodatku.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Koszalinie decyzją z 26 stycznia 2023 r. nr SKO.4111.2721.2022, po rozpatrzeniu odwołania A. A., utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.

W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że mocą art. 50 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. poz. 1967 ze zm.), z dniem 20 września 2022 r., doprecyzowano art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. poz. 1692 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.d.w.", przez wskazanie, że znaczenie prawne mają zgłoszenia (wpisy) do centralnej ewidencji emisyjności budynków (powoływanej dalej również jako "CEEB") głównego źródła ogrzewania gospodarstwa domowego (głównym źródłem ogrzewania mogą być wymienione w tym przepisie: kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi), dokonane tylko do 11 sierpnia 2022 r. Zdaniem SKO, celem wprowadzenia zmian do ustawy o dodatku węglowym było zablokowanie dokonywania korekt w CEEB, które, wbrew wcześniejszemu wpisowi, uprawniałyby do dodatku węglowego. Z uwagi na treść art. 52 cyt. wyżej ustawy z dnia 15 września 2022 r., w rozpoznawanej sprawie zastosowanie znajduje art. 2 ust. 1 u.d.w. w nowym brzmieniu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne