Wyrok NSA z dnia 29 października 2024 r., sygn. III OSK 2268/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: sędzia NSA Teresa Zyglewska sędzia NSA Sławomir Wojciechowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 29 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 maja 2024 r., sygn. akt II SA/Wa 1907/23 w sprawie ze skargi K. P. na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 7 sierpnia 2023 r., nr 010000/623/45986/2023 w przedmiocie odmowy przyznania rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 29 maja 2024 r., sygn. akt II SA/Wa 1907/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym, ze skargi K. P. (dalej także jako: "skarżąca") na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (dalej także jako: "skarżący kasacyjnie", "Prezes ZUS"; "organ") z dnia 7 sierpnia 2023 r., nr 010000/623/45986/2023 w przedmiocie odmowy przyznania rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego: uchylił zaskarżoną decyzję.
Stan faktyczny sprawy przedstawia się w sposób następujący:
Decyzją nr 010000/623/45986/2023 z dnia 7 sierpnia 2023 r. Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, działając na podstawie art. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1051; dalej także jako: "u.r.ś.u."), odmówił przyznania K. P. rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego.
W uzasadnieniu Prezes ZUS podkreślił, że wszystkie wymienione w art. 3 ustawy o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym przesłanki powinny być spełnione łącznie, a niespełnienie którejkolwiek z nich wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Dalej, wyjaśnił, że pojęcie "niezbędnych środków utrzymania" – jako przesłanka do przyznania rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego – nie jest zdefiniowane w ustawie o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym. W celu ustalenia tego kryterium należy, zdaniem organu, posiadane środki utrzymania oceniać na tle wysokości najniższej emerytury, która od 1 marca 2023 r. wynosi 1 588,44 zł brutto, tj. 1 445,48 zł netto. Organ zaznaczył, że z akt sprawy wynika, iż dochód wnioskodawczyni, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym, wynosi [...] zł netto, tj. emerytura w wysokości [...] zł netto oraz dochód z tytułu posiadanego gospodarstwa rolnego w wysokości [...] zł netto i jest wyższy od kwoty najniższej emerytury netto. Wprawdzie wykazany dochód może nie zaspokajać wszystkich potrzeb życiowych strony jednak trudno, zdaniem organu, uznać, że nie pozwala na zaspokojenie potrzeb niezbędnych i podstawowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
