14.01.2025

Ocena reprezentatywności poboru próbki paliwa na statku - Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2025 r., sygn. III OSK 4990/21

Próbka pobrana w toku inspekcji przeprowadzonej zgodnie z procedurami określonymi w przepisach ustawowych i unijnych, która wykazuje niedozwolone parametry paliwa, stanowi wystarczający dowód do wymierzenia kary za używanie paliwa o niedopuszczalnej zawartości siarki w polskich obszarach morskich.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska sędzia NSA Mirosław Wincenciak sędzia del. WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) Protokolant asystent sędziego Dawid Lis po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 sierpnia 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 418/20 w sprawie ze skargi [...] z siedzibą w [...] na decyzję Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 grudnia 2019 r., nr DGM.WOSM.2.431.2.3.2019.AS w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od [...] z siedzibą w [...] na rzecz Ministra Infrastruktury kwotę 4050 (cztery tysiące pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 5 sierpnia 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 418/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej "WSA w Warszawie" lub "Sąd I instancji"), po rozpoznaniu sprawy ze skargi N. JSC z siedzibą w Bułgarii (dalej "strona", "spółka" lub "skarżąca") na decyzję Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (dalej "Minister" lub "organ") z dnia 12 grudnia 2019 r. nr DGM.WOSM.2.431.2.3.2019.AS w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej – oddalił skargę.

Powyższy wyrok, od którego została złożona skarga kasacyjna, zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

Statek "[...]" przypłynął z portu Immingham (Wielka Brytania) do portu w Gdańsku w dniu 10 grudnia 2017 r. W dniu 12 grudnia 2017 r. z upoważnienia Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni inspektor Urzędu Morskiego w Gdyni, na podstawie ustawy z 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2017 r. poz. 2000, ze zm., dalej "ustawa"), przeprowadził inspekcję siarkową na tym statku (tj. sprawdzenie zawartości siarki w paliwie używanym przez statek) – w reakcji na alert zamieszczony w systemie THETIS-EU, przez duńskie służby. Na podstawie zdalnej detekcji przeprowadzonej w dniu 26 października 2017 r. służby duńskie stwierdziły, że statek ten używa w obszarze kontroli emisji tlenków siarki (tzw. region SECA) paliwa o zawartości siarki 0,229%. Tymczasem zawartość siarki w paliwie żeglugowym używanym w granicach regionu SECA nie może przekraczać 0,10% m/m. Wielkość dopuszczalnego współczynnika określa załącznik VI do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, sporządzonej w Londynie 2 listopada 1973 r., zmienionej protokołem uzupełniającym sporządzonym w Londynie 17 lutego 1978 r. oraz Protokołem uzupełniającym sporządzonym w Londynie 26 września 1997 r. (dalej "Konwencja MARPOL". Podczas inspekcji siarkowej inspektor zwrócił się do załogi statku o wskazanie miejsca poboru próbki paliwa z silnika głównego. Załoga statku wskazała miejsce pobrania próbki jako miejsce bezpośrednio przed pompami booster silnika głównego. Inspektor pobrał próbkę ze wskazanego miejsca, a załoga nie zgłosiła zastrzeżeń do tej czynności i podpisała protokół pobrania. W dniu 12 grudnia 2017 r. otrzymano wynik analizy pobranej próbki przeprowadzonej w akredytowanym laboratorium J. S. Hamilton Polska, który wskazywał zawartość siarki w paliwie na poziomie 1,47% m/m. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 7 października 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących zawartości siarki w paliwie żeglugowym, w tym sposobu jej oznaczania (Dz. U. z 2015 r., poz. 1665, dalej "rozporządzenie siarkowe") zawartość siarki w paliwie żeglugowym używanym w granicach obszarów kontroli emisji tlenków siarki określonych w załączniku VI do Konwencji MARPOL na statku przebywającym w polskich obszarach morskich nie może przekraczać 0,10% m/m. Wyjątek stanowią statki stosujące zatwierdzoną metodę redukcji emisji dwutlenku siarki, ale statek "[...]" jej nie stosował.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne