Bezczynność organu a dostęp do informacji publicznej - Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 1488/24
Dokumenty wewnętrzne, które mają charakter roboczy lub doradczy i nie mają bezpośredniego wpływu na prawa i obowiązki osób trzecich, nie stanowią informacji publicznej podlegającej udostępnieniu na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia [...] – [...] z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 listopada 2023 r. sygn. akt II SAB/Wa 502/23 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] – [...] z siedzibą w W. na bezczynność Dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 11 maja 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 27 listopada 2023 r., sygn. akt II SAB/Wa 502/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej "WSA w Warszawie" lub "Sąd I instancji"), po rozpoznaniu sprawy ze skargi Stowarzyszenia [...] z siedzibą w W. (dalej "Stowarzyszenie") na bezczynność Dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (dalej "Dyrektor" lub "organ") w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 11 maja 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej – oddalił skargę.
Powyższy wyrok, od którego została złożona skarga kasacyjna, zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Wnioskiem z dnia 11 maja 2023 r. Stowarzyszenie wystąpiło do Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w Warszawie (dalej "Instytut") o udostępnienie informacji publicznej w zakresie ofert dofinansowanych w konkursie PROO 3 w roku 2021 w postaci: 1. treści wniosków; 2. treści sprawozdań częściowych i końcowych wraz z załącznikami; 3. treści dokumentacji z wizytacji i kontroli; 4. treści kart oceny wniosków oraz dokumentacji potwierdzających pracę panelu ekspertów w roku 2021, w tym listy obecności, notatki, protokoły; 5. treści list rankingowych sporządzonych każdorazowo przed powołaniem panelu ekspertów; 6. treści skarg złożonych na wyniki konkursów oraz treści odpowiedzi na nie. Stowarzyszenie zażądało przesłania wnioskowanych informacji na wskazaną skrytkę ePUAP w formie plików PDF, w których będzie działać opcja przeszukiwania, tj. w wersji możliwej do odczytu maszynowego. Wniosek wpłynął do Instytutu w dniu 15 maja 2023 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
