05.02.2025 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.648.2024.1.KK

Czy prawidłowym jest Państwa postępowanie polegające na tym, że w momencie zakupu przez klienta usług lub towarów w kasie (…), których kwota należności ogółem przekracza kwotę 450 zł albo 100 euro i podania przez niego w tym momencie danych jego działalności gospodarczej/spółki oraz numeru NIP za każdym razem rejestrują Państwo taką transakcję za pomocą kasy rejestrującej i wystawiają Państwo paragon fiskalny z numerem NIP klienta, zamiast od razu bezpośrednio wystawić fakturę na rzecz takiego podatnika VAT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii czy prawidłowym jest Państwa postępowanie polegające na tym, że w momencie zakupu przez klienta usług lub towarów w kasie (…), których kwota należności ogółem przekracza kwotę 450 zł albo 100 euro i podania przez niego w tym momencie danych jego działalności gospodarczej/spółki oraz numeru NIP za każdym razem rejestrują Państwo taką transakcję za pomocą kasy rejestrującej i wystawiają Państwo paragon fiskalny z numerem NIP klienta, zamiast od razu bezpośrednio wystawić fakturę na rzecz takiego podatnika VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) Spółka Akcyjna (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT Spółka jest m.in. (…) i zajmuje się sprzedażą (…).

Tak jak w większości tego typu (…), opisane powyżej usługi i produkty sprzedawane są w m.in. w kasach biletowych (…), bądź (…), przy użyciu kasy fiskalnej, znajdujących się na jego terenie. Oznacza to, że model sprzedaży przypomina ten ze sklepów detalicznych – kupna biletu, powyżej opisanych usług i produktów nie poprzedzają żadnego rodzaju ustalenia biznesowe np. drogą mailową czy telefoniczną, a cały proces sprzedaży odbywa się na bieżąco „przy okienku”. Klientów (osób fizycznie dokonujących zakupu w kasach biletowych) jest często wielu dziennie, są oni obsługiwani na bieżąco jeden po drugim, a obsługa obiektu nie zna ich tożsamości przed podejściem przez nich do kasy biletowej. Sprzedaż odbywa się według standardowego modelu typowego dla większości obiektów sprzedaży detalicznej towarów bądź usług, co oznacza, że obsługa każdego z klientów zajmuje zwyczajowo maksymalnie kilka minut, a kasa biletowa nie jest miejscem na omawianie bardziej skomplikowanych kwestii biznesowych, finansowych czy dokumentacyjnych. Klientami Spółki są w zdecydowanej większości osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (konsumenci), w związku z czym Spółka ewidencjonuje sprzedaż za pomocą kas rejestrujących. Jako, że zakup dokonywany jest przez daną osobę fizycznie obecną przy kasie biletowej, a obsługa nie zna jej tożsamości, w momencie podejścia klienta do kasy nie jest wiadome, czy zakupu dokonuje podatnik VAT (dopóki on sam tego wyraźnie nie ujawni) czy osoba niebędąca podatnikiem. W efekcie, standardową procedurą przy sprzedaży w kasach (…) jest ewidencjonowanie każdej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne