Tworzenie sztucznych warunków do uzyskania płatności rolniczych jako podstawa odmowy wsparcia unijnego - Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 1468/21
Podział dużego gospodarstwa na mniejsze przez powiązane osobowo i kapitałowo podmioty, w celu uzyskania wyższych płatności unijnych, można uznać za sztuczne stworzenie warunków, sprzeczne z celami wsparcia rozwoju obszarów wiejskich, co uzasadnia odmowę przyznania takich płatności, zgodnie z art. 60 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia del. NSA Jacek Surmacz (spr.) Protokolant asystent sędziego Marcin Bubiński po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 marca 2021 r. sygn. akt V SA/Wa 1770/20 w sprawie ze skargi A.S. na decyzję Dyrektora Mazowieckiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2020 r. nr RŚK/66/2020 w przedmiocie przyznania płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A.S. na rzecz Dyrektora Mazowieckiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 25 marca 2021 r. V SA/Wa 1770/20, oddalił skargę A.S. (dalej: Skarżący) na decyzję Dyrektora Mazowieckiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z 3 sierpnia 2020 r. nr RŚK/66/2020 w przedmiocie płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej za rok 2017.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Skarżący 31 maja 2017 r. złożył wniosek o przyznanie płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej (dalej: "płatność RŚK") na rok 2017, który w toku postępowania objęto korektami. Decyzją z 15 czerwca 2018 r. Kierownik Biura Powiatowego ARMiR w Mińsku Mazowieckim odmówił jego uwzględnienia, ale decyzja ta została uchylona przez Dyrektora Mazowieckiego Oddziału Regionalnego ARiMR decyzją z 24 sierpnia 2018 r., a sprawa przekazana do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. W ponownie przeprowadzonym postępowaniu decyzją z 21 kwietnia 2002 r. nr 0129-00000024451/20, Kierownik Biura Powiatowego, powołując się na art. 60 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz. WE L 347 z 20.12.2013 r., str. 549), odmówił przyznania płatności RŚK na rok 2017 uznając, że doszło do stworzenia sztucznych warunków do uzyskania płatności. Za sztuczny twór uznano utworzoną przez Skarżącego spółkę –"N." sp. z o.o. (dalej: Spółka), w której posiadała 75% udziałów. Uznano, że Skarżący był posiadaczem jednego spójnego gospodarstwa, które zostało podzielone w celu ominięcia przepisów modulacyjnych dotyczących powierzchni gospodarstw. Wskutek tego należące do niego grunty zostały zgłoszone do płatności w ramach dwóch wniosków. Pozwoliłoby to osiągnąć mu podwójną płatność dodatkową przyznawaną do pow. 27 ha. Prezesem Spółki uczynił osobę poniżej 40 roku życia, przez co zgłoszono także wniosek o płatność dla młodych rolników przyznawaną do pow. 50 ha.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
