Odmowa przyznania płatności w systemie wsparcia bezpośredniego - Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 846/21
Warunek przyznania płatności związanych do powierzchni uprawy ziemniaków skrobiowych, polegający na zawarciu umowy z podmiotem, którego przedmiot działalności obejmuje wytwarzanie skrobi lub wyrobów skrobiowych, musi być spełniony na dzień jej zawarcia, niezależnie od późniejszych zmian w rejestrze działalności kontrahenta.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia del. NSA Jacek Surmacz (spr.) Protokolant asystent sędziego Marcin Bubiński po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A.G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 stycznia 2021 r. sygn. akt V SA/Wa 1024/20 w sprawie ze skargi A.G. na decyzję Dyrektora Mazowieckiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2020 r. nr OB./175/2020 w przedmiocie odmowy przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A.G. na rzecz Dyrektora Mazowieckiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 21 stycznia 2021 r. V SA/Wa 1024/20 oddalił skargę A.G. (dalej: Skarżący) na decyzję Dyrektora Mazowieckiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) w Warszawie z 16 kwietnia 2020 r. nr OB./175/2020 w przedmiocie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego na rok 2019.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Skarżący złożył, w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, wniosek o przyznanie płatności m.in. do powierzchni uprawy ziemniaków skrobiowych. Decyzją z 24 lutego 2020 r. nr 0136-2020-007629, Kierownik Biura Powiatowego ARMiR w Płocku odmówił przyznania Skarżącemu ww. płatności, przyznając inne płatności, o które się ubiegał. Powodem decyzji odmownej w zakresie tej płatności było uznanie, że umowa kontraktacji została zawarta przez Skarżącego z podmiotem, który na dzień jej zawarcia (25 kwietnia 2019 r.) nie prowadził działalności obejmującej wytwarzanie skrobi lub wyrobów skrobiowych, przez co nie spełniono warunków wynikających z art. 15 ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1312, dalej: ustawa o płatnościach). Zmiany przedmiotu działalności kontrahenta (zarejestrowania zmiany umowy spółki) w rejestrze KRS dokonano 12 lipca 2019 r. Po rozpatrzeniu odwołania Skarżącego organ odwoławczy decyzją z 16 kwietnia 2020 r. utrzymał decyzję organu pierwszej instancji w mocy, podtrzymując ustalenia faktyczne i ich ocenę prawną co do zawarcia umowy kontraktacji z podmiotem, którego przedmiot działalności nie obejmował wytwarzania skrobi i wyrobów skrobiowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
