Oddalenie skargi kasacyjnej A. S.A. w sprawie kary biegnącej - Wyrok NSA z dnia 10 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 2104/22
Kara biegnąca może być nałożona i utrzymana, gdy na skutek kontroli stwierdzono naruszenia w zakresie magazynowania odpadów, nawet jeśli usunięto naruszenia przed wydaniem decyzji. Przedawnienie z Ordynacji podatkowej nie ma zastosowania do ustalenia kary biegnącej w rozumieniu p.o.ś.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia del. WSA Mariusz Kotulski protokolant starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 10 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. S.A. z siedzibą w N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 maja 2022 r. sygn. akt IV SA/Wa 242/22 w sprawie ze skargi A. S.A. z siedzibą w N. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 29 listopada 2021 r. nr [...] w przedmiocie określenia wymiaru biegnącej kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 23 maja 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. S.A. z siedzibą w N. (dalej: spółka lub skarżąca) na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 29 listopada 2021 r. w przedmiocie określenia wymiaru biegnącej kary pieniężnej.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że w dniach od 22 lipca do 7 sierpnia 2015 r. Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska przeprowadził kontrolę spółki, prowadzącej dwie instalacje do przetwarzania odpadów w [...] przy ul. [...]. Kontrola miała charakter interwencyjny i była związana z pożarami magazynowanych odpadów 30 czerwca oraz od 5 do 8 lipca 2015 r. Jak wynika z pisma Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Wałbrzychu z 15 lipca 2015 r., drugi z pożarów objął powierzchnię ok. 800 m2, a paliły się odpady przemysłowe w postaci pianek, folii, gumy i innych tworzyw sztucznych zgromadzone na hałdach o wysokości od 4 do 8 m. Podczas kontroli ustalono, że spółka magazynowała odpady nie tylko w miejscach magazynowych określonych w pozwoleniu zintegrowanym (decyzja Wojewody Dolnośląskiego z 27 lipca 2007 r., zmieniona decyzją Marszalka Województwa Dolnośląskiego z 11 czerwca 2010 r.) i zaznaczonych na szkicu sytuacyjnym stanowiącym załącznik do decyzji, ale również poza wyznaczonym terenem. Ustalenia zostały odnotowane w protokole z kontroli z 7 sierpnia 2015 r. i w postaci dokumentacji fotograficznej. Przedstawiciel spółki odmówił podpisania protokołu kontroli, który łącznie wskazywał na jedenaście różnych naruszeń i nieprawidłowości przy prowadzeniu przez spółkę działalności. Następnie spółka zgłosiła zastrzeżenia i uwagi do protokołu kontroli w trzech pismach z 14 sierpnia 2015 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
