Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.179.2021.11.BK
Dotyczy możliwości dokonania korekty zeznania przez Bank w związku z zapłatą składki na pokrycie funduszu pomocowego.
Istota problemu
Główny problem prawny dotyczył możliwości zakwalifikowania składki na fundusz pomocowy ponoszonej przez bank jako koszt uzyskania przychodu w latach 2019-2020. Wnioskodawca zapytał, czy na podstawie wyroku NSA z 2020 roku można dokonać korekty zeznań podatkowych CIT-8 za te lata, uznając te wydatki za koszt uzyskania przychodu, oraz czy można skorygować odsetki zapłacone za opóźnienia w płatnościach podatkowych na skutek tych korekt.
Rozstrzygnięcie
Organ podatkowy po wykonaniu wyroków sądów administracyjnych – WSA w Olsztynie i NSA w Warszawie – uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. Oznacza to uznanie składek na fundusz pomocowy za koszty uzyskania przychodu. To rozstrzygnięcie wynikało z oceny prawnej, że składki te mają bezpośredni wpływ na zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów banków spółdzielczych. W efekcie, korekta zeznań podatkowych CIT-8 za lata 2019-2020 jest możliwa, podobnie jak korekta wysokości odsetek za opóźnienia w opłatach, co wynika z ponownego przeliczenia należności podatkowych po uwzględnieniu nadpłaty.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
1.ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 19 kwietnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 9 listopada 2021 r. sygn. akt I SA/Ol 628/21 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 października 2024 r. sygn. akt II FSK 110/22; i
2.stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w oparciu o Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 lutego 2020 r. sygn. akt II FSK 721/18 Bank może dokonać korekty zeznania podatkowego (CIT-8) za rok 2019 i za rok 2020, polegającej na uznaniu wydatków z tytułu składki na pokrycie funduszu pomocowego za koszt uzyskania przychodu oraz ustalenia, czy Bank może dokonać korekty odsetek zapłaconych za opóźnienie płatności zobowiązania podatkowego za grudzień 2020 roku w związku z przeprowadzeniem korekty, o której mowa w pkt 1 i powstałej nadpłaty podatku, która będzie dotyczyła lat minionych tj. 2019-2020 – jest prawidłowe.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
