27.12.2024

Interpretacja indywidualna z dnia 27 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.761.2024.2.MS2

Ryczałt od przychodów zagranicznych osób przenoszących miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 1 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 21 listopada 2024 r. (wpływ 21 listopada 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. A. (dalej: „Wnioskodawca”) jest osobą fizyczną. W dniu 1 kwietnia 2018 r. Wnioskodawca przeprowadził się na Cypr, przenosząc tam swoje stałe miejsce zamieszkania. Od tamtego czasu, Wnioskodawca jest postrzegany przez cypryjskie organy podatkowe za rezydenta podatkowego tego państwa, podlegającego na Cyprze nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wnioskodawca dysponuje certyfikatami rezydencji podatkowej wydanymi przez cypryjskie organy podatkowe, które potwierdzają ten fakt. Kilka miesięcy po przeprowadzce Wnioskodawcy, jego małżonka również przeniosła miejsce swojego stałego zamieszkania na Cypr, co potwierdza dokument wydany przez cypryjską administrację na rzecz małżonki Wnioskodawcy w pierwszych dniach 2019 r.

W trakcie zamieszkiwania na terenie Cypru, Wnioskodawcy i jego małżonce urodziła się córka, która była wychowywana na terenie Cypru. W 2023 r. małżonka Wnioskodawcy postanowiła, że chciałaby wraz z córką przenieść do Polski swoje stałe miejsce zamieszkania. Wnioskodawca prowadzi aktywność zawodową, społeczną, obywatelską i kulturalną na terenie Cypru, gdzie posiada także centrum interesów gospodarczych, w związku z czym Wnioskodawca nie był zainteresowany przeprowadzką do Polski. W roku podatkowym 2023 Wnioskodawca tymczasowo przebywał na terenie Polski, ale liczba dni spędzonych przez niego w Polsce w tamtym roku podatkowym wyniosła około 90 - państwem, w którym Wnioskodawca zwykle przebywał w roku podatkowym 2023 był Cypr. W wyniku braku możliwości porozumienia się co do państwa, na terenie którego Wnioskodawca i jego małżonka będą mieszkali, w drodze postępowania sądowego w sprawie separacji, doszło do zawarcia ugody sądowej ustanawiającej separację pomiędzy Wnioskodawcą i jego małżonką. Władza rodzicielska nad córką została pozostawiona obojgu rodzicom, a miejsce pobytu małoletniej córki zostało ustalone przy małżonce Wnioskodawcy. W wyniku ugody zostały ustalone alimenty dla córki Wnioskodawcy. Są niskie, więc Wnioskodawca dobrowolnie świadczy je w większej wysokości, pokrywając także koszty wynajmu mieszkania, w którym córka Wnioskodawcy zamieszkuje ze swoją matką na terenie Polski, i wszelkie inne wydatki związane z utrzymaniem córki. Pomimo przeprowadzki małżonki i córki Wnioskodawcy do Polski i incydentalnych przyjazdów Wnioskodawcy do Polski celem spotkań z córką, Wnioskodawca nadal zamieszkuje na terenie Cypru i od 1 kwietnia 2018 r. nieprzerwanie jest postrzegany przez cypryjskie organy podatkowe za rezydenta podatkowego tego państwa. Wnioskodawca posiada na Cyprze stałe miejsce zamieszkania. Wnioskodawca ma z Cyprem silne powiązania osobiste i gospodarcze. Państwem, w którym zwykle przebywa Wnioskodawca, jest Cypr. Widząc jednak, że branie aktywnego udziału w wychowaniu córki jest wręcz niemożliwe w przypadku zamieszkiwania na terenie Cypru, Wnioskodawca zaczął rozważać przeprowadzkę do Polski w 2025 roku. Jeśli Wnioskodawca faktycznie zdecyduje się na ten krok, to w roku podatkowym 2025 stworzy sobie w Polsce miejsce stałego zamieszkania, dostosowując posiadaną lub wynajętą nieruchomość do własnych potrzeb. Działalność ekonomiczna Wnioskodawcy w dalszym ciągu będzie wymagała licznych i niejednokrotnie długich pobytów Wnioskodawcy poza granicami Polski, w szczególności na terenie Cypru, jednak po ewentualnej przeprowadzce do Polski miejscem zwykłego pobytu Wnioskodawcy z pewnością stanie się Polska. Po przeprowadzce do Polski, w ocenie Wnioskodawcy, będzie on posiadał w Polsce miejsce zamieszkania w rozumieniu art. 3 ust. 1a Ustawy o PIT.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne