Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 1661/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant asystent sędziego Adam Płusa po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 25 stycznia 2024 r. sygn. akt III SA/Lu 656/23 w sprawie ze skargi R. D. na rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji w Lublinie z dnia 23 sierpnia 2023 r. nr 1307 w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od R. D. na rzecz Komendanta Wojewódzkiego Policji w Lublinie kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 25 stycznia 2024 r. (sygn. akt III SA/Lu 656/23) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej: "P.p.s.a."), oddalił skargę R. D. na rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji w Lublinie z 23 sierpnia 2023 r. w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji.
Wyrok ten wydany został w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
Komendant Wojewódzki Policji w Lublinie, rozkazem personalnym z 23 sierpnia 2023 r. działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm., dalej: "K.p.a.") po rozpatrzeniu odwołania skarżącego, utrzymał w mocy rozkaz personalny Komendanta Miejskiego Policji w C. z 6 lipca 2023 r. o zwolnieniu ze służby w Policji skarżącego z 26 lipca 2023 r., na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 8 w zw. z art. 45 ust. 3 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm., dalej: "ustawa o Policji").
W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia organ odwoławczy wskazał, że postanowieniem z 28 kwietnia 2023 r. Komendant Miejski Policji wszczął wobec skarżącego postępowanie w kierunku zwolnienia ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 8 ustawy o Policji, wobec powzięcia informacji o ujawnieniu w miejscu zamieszkania funkcjonariusza 44 sztuk amunicji do jednostek broni, na które skarżący nie posiada zezwolenia, czym naruszył zasady praworządności, a jego zachowanie nie przyczyniło się do pogłębiania społecznego zaufania do Policji, tj. o czyn z art. 132 ust. 1 ustawy o Policji w zw. z § 2 Zasad etyki zawodowej policjanta stanowiących załącznik do Zarządzenia nr 805 Komendanta Głównego Policji z 31 grudnia 2003 r. (Dz.Urz. KGP z 2014 r., nr 1, poz. 3). W toku czynności organ polecił także sprawdzenie w bazie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji czy skarżący jest w niej ujawniony jako posiadacz broni palnej. Ustalono, że skarżący posiada 4 jednostki broni, co potwierdziło także pismo naczelnika Wydziału Postępowań Administracyjnych w Lublinie z 31 maja 2023 r. na skutek wystosowanego zapytania organu w przedmiocie wydanych skarżącemu pozwoleń na posiadanie broni.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty