Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2024 r., sygn. II GSK 732/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki (spr.) Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk Protokolant asystent sędziego Natalia Składanek po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Krajowej Rady Notarialnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 listopada 2021 r. sygn. akt VI SA/Wa 1735/21 w sprawie ze skargi D.S. na uchwałę Krajowej Rady Notarialnej z dnia 18 marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności uchwały w przedmiocie niewyrażenia zgody na przyjęcie ślubowania oraz umieszczenia w wykazie zastępców notarialnych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 4 listopada 2021 r., sygn. akt VI SA/Wa 1735/21, po rozpoznaniu skargi D.S., (1) uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Krajowej Rady Notarialnej z 22 stycznia 2021 r., (2) stwierdził nieważność uchwał Rady Izby Notarialnej w Krakowie z 28 sierpnia 2020 r. oraz 9 października 2020 r. i (3) zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożyła Krajowa Rada Notarialna (dalej jako: "KRN"), wnosząc o jego uchylenie w całości i oddalenie skargi, ewentualnie o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania oraz zasądzenie zwrotu kosztów postępowania, w tym zwrotu kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych. Zarzuciła:
1. na podstawie art. 174 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 935 ze zm.; dalej jako: "p.p.s.a.") naruszenie prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, tj.;
a) art. 76 § 1 i 3, w zw. z art. 11 pkt 2 ustawy z dnia 14 lutego 1991r. Prawo o notariacie (Dz. U. z 2020 r. poz.1192, ze zm.; dalej jako: "p.n."), w zw. z art. 17 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, poprzez ich błędną wykładnię i uznanie, że zasady dotyczące tego, kto może zostać wpisany na listę zastępców notarialnych są jednoznaczne i nie wymagają żadnej wykładni, podczas gdy tryb zawarty w regulacji określonej w art. 76 § 1 i 3 p.n. powinien uwzględniać przesłanki określone w art. 11 pkt 2 p.n, odnoszące się do wymogu nieskazitelnego charakteru oraz wymogu dawania rękojmi prawidłowego wykonywania zawodu, co urzeczywistnia zarówno konstytucyjny cel utworzenia samorządu zawodowego polegający na sprawowaniu pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu dla ochrony interesu publicznego, wynikający z art. 17 ust. 1 Konstytucji RP, jak i status zastępcy notarialnego, który w określonym zakresie zastępuje notariusza, osobę wykonującą zawód zaufania publicznego i jako taki winien podlegać tożsamym rygorom selekcyjnym, co notariusz;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty