Postanowienie NSA z dnia 12 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 2669/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Łódzkiego na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 18 lipca 2024 r., sygn. akt III SA/Łd 256/24 o odrzuceniu skargi Wojewody Łódzkiego na uchwałę Rady Powiatu [...] z dnia 8 września 2023 r., nr LXXI/436/23 w sprawie rozpatrzenia petycji postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 18 lipca 2024 r., sygn. akt III SA/Łd 256/24 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, odrzucił skargę Wojewody Łódzkiego na uchwałę Rady Powiatu [...] z dnia 8 września 2023 r., nr LXXI/436/23 w sprawie rozpatrzenia petycji.
W uzasadnieniu postanowienia Sąd I instancji wskazał, że Wojewoda zaskarżył uchwałę Rady Powiatu w sprawie rozpatrzenia petycji mieszkańców ul. [...] w miejscowości K. W związku z tym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyjaśnił, że zgodnie z treścią art. 13 ust. 2 w związku z art. 15 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r., poz. 870) sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi, zaś w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie do petycji stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. W ocenie Sądu I instancji oznacza to, że do petycji odpowiednie zastosowanie mają unormowania zawarte w Dziale VIII Kodeksu postępowania administracyjnego "Skargi i wnioski". Postępowanie to stanowi rodzaj uproszczonego postępowania administracyjnego, w ramach którego realizowane jest zagwarantowane każdemu w Konstytucji RP prawo do składania petycji, skarg i wniosków, między innymi, do organów jednostek samorządu terytorialnego (art. 63 Konstytucji). Przedmiotem skargi wniesionej w tym trybie (art. 227 i następne k.p.a.) może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe i biurokratyczne załatwianie sprawy. Sąd I instancji wskazał, że postępowanie w sprawie tego typu skarg cechuje się tym, iż nie ma w nim stron postępowania, nie wydaje się rozstrzygnięć adresowanych do skarżącego, jedynie zawiadamia się go o czynnościach wewnętrznych, zmierzających do wyjaśnienia okoliczności podniesionych w skardze. Celem tego postępowania jest ocena skutków działania, czy też bezczynności określonych organów, a nie wydawanie wiążących w sprawie rozstrzygnięć. Postępowanie to nie kończy się zatem władczym aktem, podlegającym ocenie sądu administracyjnego z punktu widzenia legalności i wskazał, że zakończenie postępowania skargowego przybiera formę zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi, zawierającego informację o czynnościach organu, załatwiającego skargę i ich rezultatach. Zdaniem Sądu I instancji, zawiadomienie nie dotyczy zatem stwierdzenia, czy też uznania uprawnienia lub obowiązku, wynikających z przepisów prawa. W związku z tym WSA w Łodzi stwierdził, że zawiadomienie kończące postępowanie skargowe nie podlega więc kontroli legalności sprawowanej przez sądy, gdyż nie mieści się ono wśród aktów poddanych kognicji tego sądu, określonych w przepisach art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r., poz. 935 ze zm., dalej "P.p.s.a.").
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty