22.03.2024 Podatki

Wyrok NSA z dnia 22 marca 2024 r., sygn. I FSK 625/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Olejnik (sprawozdawca), Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, Sędzia WSA del. Adam Nita, Protokolant Łukasz Trzpiot, po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 1 grudnia 2022 r., sygn. akt I SA/Wr 1/22 w sprawie ze skargi Gminy S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu z dnia 9 listopada 2021 r., nr 0201-IOV-11.4103.65.2021 w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do grudnia 2016 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i sprawę przekazuje Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu do ponownego rozpoznania, 2) zasądza od Gminy S. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu kwotę 13.570 (słownie: trzynaście tysięcy pięćset siedemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z 1 grudnia 2022 r., sygn. akt I SA/Wr 1/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił zaskarżoną przez Gminę S. (dalej: "Skarżąca", "Gmina", "Strona") decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu (dalej: "DIAS", "organ odwoławczy") z 9 listopada 2021 r., nr 0201-IOV-11.4103.65.2021 w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do grudnia 2016 r. i poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubinie (dalej: "NUS", "organ pierwszej instancji") z 29 czerwca 2021 r., nr 0212-SPV.4103.2.2021.18, umorzył postępowanie podatkowe w przedmiocie podatku od towarów i usług za okres od stycznia do listopada 2016 r. oraz orzekł o kosztach sądowych.

2. Przebieg postępowania przed organami podatkowymi.

2.1. Jak wynika z akt sprawy, NUS przeprowadził w Gminie kontrolę podatkową za ww. okresy rozliczeniowe 2016 r. Po zakończeniu kontroli Gmina nie dokonała korekt deklaracji VAT-7 zgodnie z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli. Wobec powyższego wszczęto postępowanie podatkowe w dniu 26 lutego 2021 r. Następnie NUS decyzją z 29 czerwca 2021 r., nr 0212-SPV.4103.2.2021.18, dokonał skonsolidowanego rozliczenia Gminy za okresy rozliczeniowe wynikające z zaskarżonych decyzji, tj. od stycznia do listopada 2016 r. oraz za wcześniejsze okresy rozliczeniowe, tj. od sierpnia 2014 r. do lipca 2015 r. Organ pierwszej instancji wydając decyzję wskazał na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS/1/13, wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r., Gmina Wrocław, C-276/14, EU:C:2015:635 (dalej: wyrok TSUE w sprawie C-276/14) oraz uchwałę 7 sędziów Naczelnego Sadu Administracyjnego z 26 października 2015 r., sygn. akt I FPS 4/15. Gmina po zakończeniu procesu skonsolidowanego rozliczenia za okresy rozliczeniowe od sierpnia 2014 r. do lipca 2015 r. nie dokonała we własnym zakresie skonsolidowania kolejnych okresów rozliczeniowych i nie złożyła korekt deklaracji za kolejne okresy rozliczeniowe. W tych okolicznościach organ podatkowy pierwszej instancji w decyzji z 19 sierpnia 2020 r. w przedmiocie VAT za okres od sierpnia do grudnia 2015 r. dokonał konsolidacji rozliczenia Gminy oraz jej jednostek organizacyjnych. Podobnie za poszczególne okresy rozliczeniowe 2016 r. dokonano konsolidacji rozliczenia Gminy oraz jej jednostek organizacyjnych. Do rozliczenia przyjęto wszystkie czynności dokonywane zarówno przez Gminę jak i jej jednostki organizacyjne objęte zakresem zastosowania VAT, tj. czynności zwolnione przedmiotowe w VAT; czynności opodatkowane stawkami obniżonymi oraz stawką podstawową. Nie uwzględniono dostaw towarów i usług świadczonych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Gminy, bowiem jako czynności o charakterze wewnętrznym są one neutralne z punktu widzenia VAT i nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem oraz uwzględniono na ogólnych zasadach czynności dokonywane przez jednostki organizacyjne Gminy, które przed konsolidacją korzystały ze zwolnienia podmiotowego. Organ pierwsze instancji wskazał dodatkowo na ustawę z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 280 ze zm., dalej: "ustawa centralizacyjna").

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne