25.01.2016 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 25.01.2016, sygn. ILPP2/4512-1-797/15-2/AKr, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/4512-1-797/15-2/AKr

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia (prowizji) za pobieranie opłaty targowej w imieniu i na rzecz Gminy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2015 r. (data wpływu 26 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia (prowizji) za pobieranie opłaty targowej w imieniu i na rzecz Gminy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia (prowizji) za pobieranie opłaty targowej w imieniu i na rzecz Gminy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca Zakład został powołany Uchwałą Rady Miejskiej jako samorządowy zakład budżetowy. Funkcjonuje w oparciu o statut. Do zakresu działania zakładu należy, stosownie do paragrafu 6 statutu, nadzorowanie, prowadzenie inkasa oraz utrzymanie ładu i porządku na placach targowych w mieście. Uchwałą w sprawie opłat targowych Rada Miejska ustanowiła Zakład inkasentem opłaty targowej. Pobraną opłatę targową w wysokości 35% zainkasowanych kwot, Zakład przekazuje w całości na rachunek bankowy Gminy. Po upływie każdego miesiąca Zakład wystawia fakturę Gminie prowizja za inkaso opłaty targowej i dolicza 23% podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do wynagrodzenia (prowizji) za pobieranie opłaty targowej w imieniu i na rzecz Gminy, Zakład jako jednostka organizacyjna tejże Gminy powinna doliczać 23% podatku od towarów i usług w wystawianych Gminie fakturach...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład, któremu powierzono pobór opłaty targowej, ma status inkasenta w rozumieniu art. 9 Ordynacji podatkowej, czyli jest obowiązany do pobierania od podatnika podatku (opłaty) i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. W przypadku opłaty targowej pobór tych opłat i wysokość wynagrodzenia za inkaso, zgodnie z art. 19 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zarządzana jest uchwałą rady, gminy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne