Wyrok NSA z dnia 5 września 2024 r., sygn. I FSK 1915/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hieronim Sęk, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia WSA (del.) Dominik Mączyński (spr.), Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 5 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 8 września 2022 r. sygn. akt I SA/Rz 429/22 w sprawie ze skargi Gminy J. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 29 kwietnia 2022 r. nr 1801-IOV-1.4103.19.2020 w przedmiocie odmowy wypłaty oprocentowania nadpłaty i zwrotu podatku od towarów i usług za poszczególne okresy rozliczeniowe 2010 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy J. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie kwotę 480 (słownie: czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Skarga kasacyjna.
1.1. Gmina J., reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika, pismem z dnia 26 października 2022 r., wniosła skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 8 września 2022 r., I SA/Rz 429/22. Wyrokiem tym Sąd oddalił skargę na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 29 kwietnia 2022 r., w przedmiocie odmowy wypłaty oprocentowania nadpłaty i zwrotu podatku od towarów i usług za poszczególne okresy rozliczeniowe 2010 roku.
1.2. Wyrok Sądu pierwszej instancji zaskarżono w całości, zarzucając mu:
1. naruszenie prawa materialnego poprzez błędną jego wykładnię, tj.:
- art. 74 oraz art. 78 § 5 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 23 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizacje projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu unii Europejskiej lub od państw członkowskich europejskiego porozumienia o wolnym handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018, poz. 280 ze zm.; dalej: ustawa centralizacyjna), poprzez uznanie, że brak dokonania centralizacji rozliczeń VAT Gminy ze swoimi jednostkami organizacyjnymi za okresy rozliczeniowe 2010 r. stoi na przeszkodzie naliczeniu oprocentowania od uzyskanych przez Gminę nadpłat i zwrotów VAT, mimo że centralizacja nie spowodowałaby wykazania dodatkowych kwot zobowiązania / zaległości w podatku VAT za poszczególne okresy 2010 r., a ustawa dla naliczenia oprocentowania takiego wymogu nie przewiduje i mimo iż rzeczone nadpłaty i zwroty pozostawały w bezsprzecznym związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie Gminy Wrocław C-276/14 (dalej: "Wyrok TSUE"), co prowadziło Sąd do odmowy zastosowania w sprawie powołanych przepisów Ordynacji podatkowej i stwierdzenia oraz zwrotu należnego Gminie oprocentowania;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
