Postanowienie NSA z dnia 7 listopada 2024 r., sygn. II OZ 613/24
Dnia 7 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Paweł Miładowski, , , po rozpoznaniu w dniu 7 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Polskiego Stowarzyszenia [...] na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 24 lipca 2024 r., sygn. akt II SA/Ke 246/24 o odmowie dopuszczenia do udziału w postępowaniu w charakterze uczestnika postępowania w sprawie ze skargi K. J. na decyzję Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 25 marca 2024 r. znak: IR.I.7840.14.2.2024 w przedmiocie zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę postanawia: 1) uchylić zaskarżone postanowienie; 2) dopuścić Polskie Stowarzyszenie [...] do udziału w postępowaniu w charakterze uczestnika postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia 24 lipca 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, na podstawie art. 33 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935), zwanej dalej "p.p.s.a.", odmówił Polskiemu Stowarzyszeniu [...] dopuszczenia do udziału w postępowaniu w charakterze uczestnika.
Sąd wskazał, że wykładnia systemowa art. 33 § 2 p.p.s.a. prowadzi do wniosku – prezentowanego zarówno w doktrynie, jak i orzecznictwie sądów administracyjnych – że organizacja społeczna nie może stać się uczestnikiem takiego postępowania sądowoadministracyjnego, które dotyczy kontroli decyzji wydanej w postępowaniu, w którym ustawodawca wykluczył udział organizacji społecznych (por. M. Romańska, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Warszawa 2016, s. 319 oraz powołane tam piśmiennictwo i orzecznictwo). Dotyczy to w szczególności postępowań w sprawach ze skargi na decyzję o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę. Wynika to z treści art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 9 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725), zwanej dalej "P.b.", który wyłącza możliwość dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu administracyjnym w sprawie pozwolenia na budowę (wyłącza możliwość zastosowania art. 31 K.p.a., który reguluje udział organizacji społecznej w postępowaniu administracyjnym). Skoro więc w sprawach dotyczących pozwoleń na budowę organizacja społeczna nie może brać udziału, to tym samym nie może ona przystąpić do udziału w postępowaniu sądowoadministracyjnym dotyczącym pozwolenia na budowę na podstawie art. 33 § 2 p.p.s.a. (zob. postanowienie NSA z 29 lutego 2008 r., II OZ 84/08). Ponadto w doktrynie wskazuje się, że zdolność sądowa organizacji społecznej powiązana jest z możliwością dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu administracyjnym, którego wynik podlega sądowej kontroli (por. M. Niezgódka-Medek [w:] Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, dostępny w systemie LEX). Nie jest bowiem racjonalne, aby dopiero na etapie kontroli legalności decyzji administracyjnej mogła ona prezentować swoje stanowisko. Pod uwagę należy wziąć także okoliczność, że gdyby Sąd uchylił zaskarżony akt, to w postępowaniu administracyjnym prowadzonym w wyniku tego wyroku organizacja społeczna ponownie nie mogłaby brać udziału (por. postanowienie NSA z 11 stycznia 2022 r., II OZ 910/21). Skoro więc przepis szczególny wyłącza możliwość dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu administracyjnym, to nie jest również możliwe dopuszczenie jej do udziału w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Nie zmienia oceny Sądu również brzmienie art. 28 ust. 4 P.b., zgodnie z którym udział organizacji społecznej dopuszczony został tylko w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę wymagającym udziału społeczeństwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Niniejsza sprawa nie wymagała bowiem udziału społeczeństwa zgodnie z przepisami ww. ustawy z dnia 3 października 2008 r. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 maja 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1071) uchyliło bowiem § 2 ust. 1 pkt 7 i § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z ze zm.), co oznacza, że z katalogu przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko wyeliminowano instalacje radiokomunikacyjne.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty