24.10.2023

Oddalenie skargi kasacyjnej wobec decyzji o umorzeniu postępowania administracyjnego - Wyrok NSA z dnia 24 października 2023 r., sygn. I OSK 1169/20

Bezprzedmiotowość postępowania administracyjnego zachodzi, gdy brak jest materialnoprawnych podstaw do rozstrzygnięcia sprawy, co czyni wydanie decyzji administracyjnej prawnie niemożliwym.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Przybysz Sędziowie: sędzia NSA Karol Kiczka (spr.) sędzia del. WSA Joanna Skiba Protokolant sekretarz sądowy Dominik Kozarski po rozpoznaniu w dniu 24 października 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...], [...] i [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 października 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 1929/19 w sprawie ze skargi [...], [...] i [...] na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 czerwca 2019 r. nr GZ.rn.625.86.2014 w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego 1.oddala skargę kasacyjną, 2.oddala wniosek o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego na rzecz uczestnika postępowania Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Oddział Terenowy w Łodzi.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 25 października 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 1929/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...], [...] i [...] na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 czerwca 2019 r. nr GZ.rn.625.86.2014 w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Zaskarżoną do Sądu decyzją Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi uchylił decyzję Wojewody Łódzkiego z dnia 12 lutego 2014 r., którą ten stwierdził, że zespół dworsko-parkowy zlokalizowany na działkach o numerach: [...], [...], [...], wchodzący w skład majątku "[...]" - podpadał pod działanie art. 2 ust. 1 lit. e) dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 6 września 1944r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz.U. z 1945 r. Nr 3, poz. 13), dalej też “dekret", i umorzył postępowanie administracyjne w całości. Zdaniem organu odwoławczego, najistotniejszym dokumentem w sprawie jest uwierzytelniona kserokopia z księgi hipotecznej "[...]", sygn. [...]. W dziale drugim księgi hipotecznej odnotowano, że Skarb Państwa "posiada dobra niniejsze - [...] prawem własności, jako przejęte od poprzedniego właściciela [...] na podstawie art. 2 ust. 1 dekretu z dnia 6 września 1944r. o przeprowadzeniu reformy rolnej. Tym samym, dokument ten nie precyzuje dokładnie, na podstawie której litery przywołanego przepisu doszło do przejęcia majątku. Wobec zgromadzonego materiału dowodowego zdaniem organu odwoławczego za nieuprawnione należy uznać twierdzenie Wojewody zawarte w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, jakoby majątek "[...]" przejęty został na rzecz Skarbu Państwa na podstawie art. 2 ust. 1 lit. e) dekretu. Skoro nie można ustalić jednej, wyłącznej podstawy przejęcia spornej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, w ocenie organu drugiej instancji brak jest podstaw do wydania decyzji merytorycznej, rozstrzygającej, czy nieruchomość podpadała pod dekret o reformie rolnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne