Wyrok NSA z dnia 6 września 2023 r., sygn. I FSK 1040/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Łoboda (spr.), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 6 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 6 lutego 2019 r. sygn. akt I SA/Ol 608/18 w sprawie ze skargi M. Z. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia 30 lipca 2018 r. nr 2801-IOV.4103.11.2018 w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2013 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od M. Z. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie kwotę 8.100 (słownie: osiem tysięcy sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 lutego 2019 r., sygn. akt I SA/Ol 608/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi M. Z. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia 30 lipca 2018 r.
w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2013 r., na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm., dalej - "p.p.s.a."), oddalił skargę.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w D. decyzją z dnia 19 grudnia 2017 r. dokonał w stosunku do M. Z. rozliczenia podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do grudnia 2013 r. w sposób odmienny od przyjętego w złożonych deklaracjach podatkowych.
Organ wskazał, że w okresie objętym decyzją Z. G. prowadzący firmę G. wystawił na rzecz strony 6 faktur na łączną kwotę netto 232.760 zł, VAT 53.534,80 zł, dokumentujących sprzedaż opon, silnika i skrzyni biegów, zaś J. R. prowadzący firmę K. wystawił na rzecz strony 32 faktury na łączną kwotę netto 1.447.720 zł, VAT 332.975,60 zł, dokumentujące sprzedaż ładowarek i części zamiennych do samochodów. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego, faktury te nie odzwierciedlają rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Zgromadzony materiał dowodowy dawał podstawy do stwierdzenia istnienia nierzetelnego, fikcyjnego łańcucha transakcji kupna i sprzedaży, mającego na celu wyłudzenie nienależnego zwrotu podatku VAT, w którym ostatnim ogniwem była strona. Organ wskazał, że wobec wszystkich rzekomych dostawców Z. G. oraz J. R., to jest wobec R. G., D., C. sp. z o.o., W. sp. z o.o., O. sp. z o.o. oraz C.1, były prowadzone czynności sprawdzające lub kontrole podatkowe bądź ich próby, które wykazały, że podmioty te nie dysponowały fizycznie towarem, zatem nie mogły sprzedać go Z. G. i J. R., a ci następnie stronie. Żaden z ww. podmiotów nie potwierdził dokonania transakcji na rzecz Z. G. bądź J. R. Organ zwrócił ponadto uwagę na liczne powiązania gospodarczo-osobowe pomiędzy poszczególnymi podmiotami. Według organu, zgromadzone w sprawie dowody wskazują na świadomy udział strony w oszukańczym mechanizmie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty