Wyrok NSA z dnia 17 lipca 2024 r., sygn. I OSK 312/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Karol Kiczka (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Marek Stojanowski sędzia del. WSA Joanna Skiba po rozpoznaniu w dniu 17 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Sp. z o.o. w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 18 listopada 2021 r. sygn. akt II SA/Ol 734/21 w sprawie ze skargi [...] Sp. z o.o. w [...] na zarządzenie Prezydenta Olsztyna z dnia 7 czerwca 2021 r., nr 16074.06.2021 w przedmiocie wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży I. oddala skargę kasacyjną, II. zasądza od [...] sp. z o.o. w [...] na rzecz Prezydenta Olsztyna kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 18 listopada 2021 r., sygn. akt II SA/Ol 734/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę [...] Sp. z o.o. w Mysiadle na zarządzenie Prezydenta Olsztyna z dnia 7 czerwca 2021 r., nr 16074.06.2021 w przedmiocie wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Zaskarżonym do Sądu zarządzeniem Prezydent Olsztyna ogłosił wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w drodze przetargu ustnego nieograniczonego, tj. nieruchomości gruntowej składającej się z działki oznaczonej numerem ewidencyjnym [...], obręb 109, o powierzchni 6979 m2, zabudowanej budynkami Zespołu Krytych Obiektów Sportowych, położonej w Olsztynie przy ul. [...], opisanej w księdze wieczystej [...] oraz działki oznaczonej numerem ewidencyjnym [...], obręb 109, o powierzchni 3600 m2, zabudowanej budynkami gospodarczymi, położonej w Olsztynie przy ul. [...], opisanej w księdze wieczystej [...], o łącznej powierzchni 10579 m2.
Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie na powyższe zarządzenie wniosła [...] Sp. z o.o. w Mysiadle.
Sąd I instancji uznał, że skarga jest nieuzasadniona. W ocenie Sądu, do sporządzenia i ogłoszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży nie jest konieczne uprzednie uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (m.p.z.p.), czy wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Organ wykonawczy gminy, który jest także właściwy do wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, może dokonać wstępnej oceny przeznaczenia i sposobu zagospodarowania terenu w oparciu o istniejącą zabudowę terenu sąsiedniego, a także posiadane dane, w tym ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, który co prawda nie jest aktem prawa miejscowego, ale określa politykę przestrzenną gminy. W niniejszej sprawie organ przeprowadził taką ocenę. Dodatkowo sporządzony do celów sprzedaży operat zawiera analizę i opis cech nieruchomości, w tym nieruchomości sąsiednich, który to opis potwierdza zasadność przyjętego w wykazie przeznaczenia nieruchomości jako "funkcja mieszkaniowo-usługowa". Wbrew twierdzeniu spółki, sprzedaż nieruchomości mimo braku m.p.z.p., a nawet decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jest jak najbardziej dopuszczalna i wynika z zasady rozporządzalności własnością. Nie można przypisać zarzucanego Prezydentowi Miasta Olsztyna niedochowania staranności przy sporządzeniu i ogłoszeniu spornego wykazu (art. 50 ust. 1 u.s.g.) ani naruszenia zasady demokratycznego państwa prawa, urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej (art. 2 Konstytucji RP). Organ wykonawczy gminy podał w wykazie wszystkie wymagane dane, zgodnie ze stanem faktycznym i prawnym nieruchomości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty