Odrzucenie skargi Prezesa ZUS przez NSA w sprawie świadczenia uzupełniającego - Wyrok NSA z dnia 3 września 2024 r., sygn. III OSK 1126/24
Rodzicielskie świadczenie uzupełniające powinno być przyznawane na podstawie dochodu faktycznie uzyskiwanego, zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym, bez stosowania analogii do innych przepisów dotyczących pomocy społecznej, ponieważ intencją ustawodawcy jest zapewnienie rekompensaty osobom rezygnującym z pracy zarobkowej ze względu na wychowywanie dzieci.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Ewa Kwiecińska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka po rozpoznaniu w dniu 3 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 stycznia 2024 r., sygn. akt II SA/Wa 578/23 w sprawie ze skargi B.H. na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 6 lutego 2023 r. nr 010000/623/42100/2023 w przedmiocie odmowy przyznania rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 15 stycznia 2024 r., sygn. akt II SA/Wa 578/23 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie na skutek skargi B.H. (dalej: "skarżąca") na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 6 lutego 2023 r. nr 010000/623/42100/2023 w przedmiocie odmowy przyznania rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego uchylił zaskarżoną decyzję.
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Decyzją z 6 lutego 2023 r. Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych odmówił przyznania skarżącej rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, wskazując, że wszystkie wymienione w art. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym (Dz.U. z 2019 r., poz. 303) przesłanki powinny być spełnione łącznie, a niespełnienie którejkolwiek z nich wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyjaśnił, że ustawa o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym w art. 3 ust. 3 wprost uzależnia przyznanie świadczenia od wykazania braku niezbędnych, a nie niewystarczających środków utrzymania oraz że przesłanka "nieposiadania dochodu zapewniającego niezbędne środki utrzymania" podlega uznaniu administracyjnemu. Zdaniem organu ocena sytuacji materialnej osób ubiegających się o świadczenie na podstawie art. 3 ustawy o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym przez pryzmat osiąganych dochodów jest najbardziej obiektywna. Obiektywizmu tej oceny nie zapewniłoby posłużenie się - jako głównym - kryterium wysokości wydatków. Organ wskazał, iż w celu ustalenia kryterium, posiadanie niezbędnych środków utrzymania oceniane jest na tle wysokości najniższej emerytury, która od 1 marca 2022 r. wynosi 1338,44 zł brutto, tj. 1217,98 zł netto.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty