Wyrok NSA z dnia 2 lipca 2024 r., sygn. II OSK 1270/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie: sędzia NSA Tomasz Zbrojewski sędzia del. WSA Piotr Broda (spr.) po rozpoznaniu w dniu 2 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych Gminy W. i A.O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 stycznia 2023 r. sygn. akt VII SA/Wa 563/22 w sprawie ze skargi Gminy W. i A.O. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 21 stycznia 2022 r. nr DON.7200.126.2021.ANE w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej oddala skargi kasacyjne.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 13 stycznia 2023 r., sygn. akt VII SA/Wa 563/22, oddalił skargi Gminy [...] i A.O. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: GINB) z 21 stycznia 2022 r. znak: DON.7200.126.2021.ANE w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Powyższa decyzja zapadła na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania adinistarcyjnego (Dz.U. z 2021 poz. 735 ze zm.), dalej: k.p.a., po rozpatrzeniu wniosków E.Z., A.O. oraz Gminy [...] o ponowne rozpatrzenie sprawy. GINB utrzymał w mocy decyzję własną z 22 listopada 2021 r. odmawiającą uchylenia decyzji Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: WINB) z 6 czerwca 2012 r. nr 727/2012 utrzymującej w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] (dalej: PINB) z 11 stycznia 2010 r. nr 95/10 nakazującą Gminie [...] rozbiórkę budynku jednorodzinnego w zabudowie szeregowej przy ul. [...] we W. (dz. [...], obręb [...]).
W uzasadnieniu GINB przedstawił specyfikę postępowania prowadzonego w trybie art. 161 § 1 k.p.a. i podtrzymał argumentację oraz stanowisko zawarte w decyzji z dnia 22 listopada 2021 r. Podkreślono, że przedłożona "Ekspertyza techniczna" z maja 2021 r. nie wskazuje wprost, że rozbiórka może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzkiemu. Zawiera hipotezy, które nie dowodzą, że rozbiórka stanowi realne i udowodnione zagrożenie dla ww. wartości. Organ wskazał także, że niewykluczone, że z rozbiórką będzie wiązało się wykonanie robót zabezpieczenia sąsiednich budynków, jednak to zobowiązanego obciąża dbałość o bezpieczne wykonanie robót i zabezpieczenie obiektów w otoczeniu. GINB oparł się również na ocenie prawnej wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego (dalej: NSA) z dnia 18 stycznia 2017 r., sygn. II OSK1099/15, który zapadł w sprawie ww. budynku. Sąd wskazał, że z ekspertyzy nie wynika niemożliwość rozbiórki, ale jej niecelowość i ewentualne negatywne konsekwencje, a nie przeszkody faktyczne. Reasumując w decyzji podniesiono, iż chęć właściciela obiektu do jego legalizacji, czy brak zgody właścicieli sąsiednich budynków na rozbiórkę nie ma wpływu na rozstrzygnięcie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty