02.07.2024

Wyrok NSA z dnia 2 lipca 2024 r., sygn. II OSK 1270/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie: sędzia NSA Tomasz Zbrojewski sędzia del. WSA Piotr Broda (spr.) po rozpoznaniu w dniu 2 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych Gminy W. i A.O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 stycznia 2023 r. sygn. akt VII SA/Wa 563/22 w sprawie ze skargi Gminy W. i A.O. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 21 stycznia 2022 r. nr DON.7200.126.2021.ANE w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej oddala skargi kasacyjne.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 13 stycznia 2023 r., sygn. akt VII SA/Wa 563/22, oddalił skargi Gminy [...] i A.O. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: GINB) z 21 stycznia 2022 r. znak: DON.7200.126.2021.ANE w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Powyższa decyzja zapadła na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania adinistarcyjnego (Dz.U. z 2021 poz. 735 ze zm.), dalej: k.p.a., po rozpatrzeniu wniosków E.Z., A.O. oraz Gminy [...] o ponowne rozpatrzenie sprawy. GINB utrzymał w mocy decyzję własną z 22 listopada 2021 r. odmawiającą uchylenia decyzji Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: WINB) z 6 czerwca 2012 r. nr 727/2012 utrzymującej w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] (dalej: PINB) z 11 stycznia 2010 r. nr 95/10 nakazującą Gminie [...] rozbiórkę budynku jednorodzinnego w zabudowie szeregowej przy ul. [...] we W. (dz. [...], obręb [...]).

W uzasadnieniu GINB przedstawił specyfikę postępowania prowadzonego w trybie art. 161 § 1 k.p.a. i podtrzymał argumentację oraz stanowisko zawarte w decyzji z dnia 22 listopada 2021 r. Podkreślono, że przedłożona "Ekspertyza techniczna" z maja 2021 r. nie wskazuje wprost, że rozbiórka może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzkiemu. Zawiera hipotezy, które nie dowodzą, że rozbiórka stanowi realne i udowodnione zagrożenie dla ww. wartości. Organ wskazał także, że niewykluczone, że z rozbiórką będzie wiązało się wykonanie robót zabezpieczenia sąsiednich budynków, jednak to zobowiązanego obciąża dbałość o bezpieczne wykonanie robót i zabezpieczenie obiektów w otoczeniu. GINB oparł się również na ocenie prawnej wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego (dalej: NSA) z dnia 18 stycznia 2017 r., sygn. II OSK1099/15, który zapadł w sprawie ww. budynku. Sąd wskazał, że z ekspertyzy nie wynika niemożliwość rozbiórki, ale jej niecelowość i ewentualne negatywne konsekwencje, a nie przeszkody faktyczne. Reasumując w decyzji podniesiono, iż chęć właściciela obiektu do jego legalizacji, czy brak zgody właścicieli sąsiednich budynków na rozbiórkę nie ma wpływu na rozstrzygnięcie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne