11.06.2024

Skarga kasacyjna w sprawie nakazu rozbiórki fundamentów betonowych oraz ogrodzenia z siatki metalowej - Naczelny Sąd Administracyjny oddala skargę - Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. II OSK 814/24

Decyzja administracyjna nakazująca rozbiórkę obiektów budowlanych może być uchylona i przekazana do ponownego rozpatrzenia, jeżeli postępowanie przed organem I instancji było prowadzone z naruszeniem przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie.

Teza od Redakcji

Dnia 11 czerwca 2024 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: sędzia NSA Robert Sawuła po rozpoznaniu w dniu 11 czerwca 2024 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 23 listopada 2023 r., sygn. akt II SA/Kr 1316/23 oddalającego sprzeciw P.K. od decyzji Nr 385/2023 Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia 14 września 2023 r. znak WOB.7721.481.2022.JKUT w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z 23 listopada 2023 r., sygn. akt II SA/Kr 1316/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Krakowie oddalił sprzeciw P.K. ("skarżący") od decyzji Nr 385/2023 Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie ("MWINB" lub "organ II instancji") z 14 września 2023 r. znak WOB.7721.481.2022.JKUT, w przedmiocie nakazu rozbiórki.

2.1. Jak wynika z ustaleń sądu wojewódzkiego, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Zakopanem ("PINB" lub "organ I instancji") 30 listopada 2020 r. wszczął postępowanie w sprawie robót budowlanych na działce nr [...] obr. [...] w [...]. Po przeprowadzeniu oględzin z 5 marca 2021 r. organ I instancji decyzją z 31 marca 2021 r. nakazał rozbiórkę fundamentów betonowych o wymiarach 7 m x 5 m zlokalizowanych w północno-wschodnim narożniku działki oraz ogrodzenia z siatki metalowej o wysokości 1,5 m zlokalizowanego wokół całego obszaru działki. Organ ten wskazał, że zrealizowane ogrodzenie jest niezgodne z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z 2013 r. (uchwały nr [...] Rady Miasta [...] z [...] grudnia 2013 r. MPZP 2013). Z kolei w zakresie fundamentów organ wskazał, że stanowią one pierwszy etap inwestycji polegającej na budowie wiaty gospodarczej. Zaznaczył, że wiata gospodarcza również jest niezgodna z MPZP 2013, bowiem plan ten dopuszcza wiaty turystyczne, a nie gospodarcze.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne