11.06.2024

Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2319/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak Sędziowie Sędzia NSA Ewa Kwiecińska Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 11 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Dyrektora Szkoły Podstawowej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 maja 2022 r. sygn. akt II SA/Wa 3267/21 w sprawie ze skargi M.M. na decyzję Dyrektora Szkoły Podstawowej [...] z dnia 26 lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyjęcia dziecka do klasy siódmej dwujęzycznej szkoły podstawowej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 30 maja 2022 r. sygn. akt II SA/Wa 3267/21, po rozpoznaniu skargi M.M., stwierdził nieważność zaskarżonej decyzji Dyrektora Szkoły Podstawowej [...] (dalej jako Dyrektor SP) z dnia 26 lipca 2021 r. nr [...] i utrzymanego nią w mocy rozstrzygnięcia Komisji Rekrutacyjnej z dnia 2 lipca 2021 r. o odmowie przyjęcia M2.M. do klasy siódmej dwujęzycznej szkoły podstawowej oraz zasądził zwrot kosztów postępowania.

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że skarga zasługiwała na uwzględnienie. Podkreślono, iż pod nadesłaną przez Dyrektora SP przy piśmie z dnia 18 grudnia 2021 r. listą kandydatów niezakwalifikowanych przez Komisję Rekrutacyjną z dnia 2 lipca 2021 r., która stanowi rozstrzygnięcie o odmowie przyjęcia konkretnej osoby do klasy siódmej dwujęzycznej szkoły podstawowej widnieje jedynie podpis Dyrektora SP, a nie podpisy członków Komisji Rekrutacyjnej. Stanowi to rażące naruszenie art. 158 ust. 3 zdanie 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.), gdyż jest w sposób oczywisty sprzeczne z tym przepisem. Z powołanego prawidłowo w piśmie Dyrektora SP z 18 grudnia 2021 r. powyższego przepisu, jako podstawy do działania Komisji Rekrutacyjnej - wynika bowiem i to w sposób jednoznaczny, że to komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, m.in. do publicznej szkoły. Tym samym to Komisja Rekrutacyjna, jako organ kolegialny, była zobowiązana do podpisania podawanego do publicznej wiadomości rozstrzygnięcia o odmowie przyjęcia konkretnej osoby do klasy siódmej dwujęzycznej szkoły podstawowej. Okoliczność tę potwierdza § 10 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz.U. poz. 1737) zwanego dalej "rozporządzeniem rekrutacyjnym". Także już z tego powodu, na mocy art. 156 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735) zwanej dalej w skrócie K.p.a., należało stwierdzić nieważność podanego do publicznej wiadomości rozstrzygnięcia Komisji Rekrutacyjnej z dnia 2 lipca 2021 r., naruszało ono bowiem w sposób rażący art. 158 ust. 3 zdanie 1 Prawa oświatowego oraz § 10 ust. 7 rozporządzenia rekrutacyjnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne