Wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2024 r., sygn. II OSK 2031/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędzia del. WSA Grzegorz Antas Protokolant: starszy inspektor sądowy Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 23 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej R. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 czerwca 2023 r. sygn. akt VII SAB/Wa 59/23 w sprawie ze skargi R. A. na bezczynność i przewlekłe prowadzenie postępowania przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w przedmiocie rozpatrzenia odwołania oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 21 czerwca 2023 r., sygn. akt VII SAB/Wa 59/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę R. A. na bezczynność i przewlekłe prowadzenie postępowania przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zwanego dalej "GINB", dotyczącego odwołania z 21 czerwca 2021 r. od decyzji Wojewody Wielkopolskiego z 16 czerwca 2021 r., które wpłynęło do organu w dniu 22 czerwca 2021 r.
Wymieniowy wyżej wyrok zapadł w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 marca 2023 r., sygn. akt II OSK 895/22, którym uchylono zapadły w niniejszej sprawie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 lutego 2022 r., sygn. akt VII SAB/Wa 211/21, i przekazano sprawę temu Sądowi do ponownego rozpoznania.
W tych warunkach prawnych, Sąd I instancji ponownie rozpoznając skargę na bezczynność i przewlekłe prowadzenie postępowania przez GINB wskazał, że zgodnie z brzmieniem art. 190 zdanie pierwsze p.p.s.a., sąd, któremu sprawa została przekazana, związany jest wykładnią prawa dokonaną w tej sprawie przez Naczelny Sąd Administracyjny (por. wyroki NSA: z 9 stycznia 2014 r., II GSK 1602/12; z 21 stycznia 2015 r., I GSK 1498/13; z 2 grudnia 2014 r., I FSK 1448/13; z 20 września 2006 r., II OSK 1117/05; z 20 listopada 2014 r., I OSK 2214/14; z 3 listopada 2011 r., I OSK 1702/11; z 20 września 2006 r., II OSK 1117/05). Wprawdzie istnieje możliwość odstąpienia od zawartej w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego wykładni prawa, ale może to wystąpić jedynie w sytuacjach wyjątkowych. Zdaniem Sądu, żadne wyjątkowe sytuacje nie wystąpiły w rozpatrywanej sprawie. Dlatego też, rozpatrując ponownie sprawę, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie związany jest nie tylko wykładnią prawa dokonaną przez sąd kasacyjny, ale również wyrażonymi w orzeczeniu tego sądu ocenami prawnymi i wskazaniami co do dalszego postępowania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty