28.05.2024

Kompetencje rady gminy a zdalny tryb obradowania - Wyrok NSA z dnia 28 maja 2024 r., sygn. III OSK 3260/23

Decyzja o zdalnym trybie obradowania jednostek samorządu terytorialnego należy wyłącznie do organu stanowiącego i musi być podejmowana w głosowaniu jawnym, nie zaś przez przewodniczącego tego organu.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 17 sierpnia 2023 r. sygn. akt III SA/Gl 428/23 w sprawie ze skargi Gminy Piekary Śląskie na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 20 stycznia 2023 r. nr NPII.4131.1.73.2023 w przedmiocie zdalnego trybu obradowania Rady Miasta Piekary Śląskie 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. zasądza od Gminy Piekary Śląskie na rzecz Wojewody Śląskiego kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 17 sierpnia 2023 r. sygn. akt III SA/Gl 428/23, po rozpoznaniu skargi Gminy Piekary Śląskie na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 20 stycznia 2023 r. nr NPII.4131.1.73.2023 w przedmiocie zdalnego trybu obradowania Rady Miasta Piekary Śląskie, uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie oraz zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego.

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji wyjaśnił, że Rada Miasta Piekary Śląskie w dniu 22 grudnia 2022 r. podjęła uchwałę nr LVII/601/22 w sprawie zdalnego trybu obradowania Rady Miasta Piekary Śląskie, wskazując w § 1, że "w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, sesje Rady Miasta Piekary Śląskie mogą odbywać się także w zdalnym trybie obradowania, o którym mowa w art. 15zzx ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych". Określiła nadto, że przepisu § 1 nie stosuje się w przypadku sesji, w trakcie których podjęcie uchwały przez Radę Miasta Piekary Śląskie następuje po przeprowadzeniu głosowania tajnego (§ 2 uchwały). Zdaniem Wojewody Śląskiego podjęty przez organ akt jest sprzeczny z art. 15zzx ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoływanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U z 2021 r. poz. 2095 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą antycovidową", ponieważ wykonanie uchwały powierzono Przewodniczącemu Rady Miasta, a tym samym pozostawiono mu decyzję o trybie, w jakim ma się odbyć każdorazowo posiedzenie Rady Miasta w Piekarach Śląskich. Skoro przeniesienie wyłącznej kompetencji organu stanowiącego gminy na jego przewodniczącego nastąpiło bez podstawy prawnej, zasadnym było stwierdzenie nieważności uchwały w całości.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty