16.04.2024 Podatki

Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. III FSK 37/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Dalkowska (sprawozdawca), Sędzia NSA Wojciech Stachurski, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Protokolant asystent sędziego Anna Rybak, po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej O. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 30 czerwca 2022 r., sygn. akt I SA/Po 31/22 w sprawie ze skargi O. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile z dnia 7 października 2021 r., nr SKO.4100.1330.331.2021.PD w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2009 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok sądu pierwszej instancji.

1.1. Wyrokiem z dnia 30 czerwca 2022 r., sygn. akt I SA/Po 31/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę O. S.A. z siedzibą w W. (dalej: "Skarżąca", "Spółka") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile z dnia 7 października 2021 r. w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie zwrotu nadpłaty w tytułu podatku od nieruchomości za 2009 rok.

1.2. Pismem z dnia 15 marca 2021 r. skarżąca wezwała Burmistrza Gminy i Miasta J. do usunięcia naruszenia prawa, wskazując że WSA w Poznaniu wyrokiem z dnia 12 marca 2015 r. uchylił decyzję SKO w Pile z dnia 27 lutego 2014 r. wydaną w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2009 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza z dnia 19 listopada 2013 r., ale sprawa do chwili obecnej nie została rozstrzygnięta. Skarżąca zażądała od Burmistrza wskazania na jakim etapie znajduje się postępowanie, gdyż do dnia dzisiejszego nie została zwrócona nadpłata w kwocie 88.533,74 zł i jeśli postępowanie umorzono, skarżąca wnosi o zwrot tej nadpłaty. W odpowiedzi na powyższe wezwanie, informując spółkę, że w obrocie prawnym nie pozostaje decyzja organu podatkowego o statusie decyzji ostatecznej w ramach postępowania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2009 r., Burmistrz wezwał skarżącą o sprecyzowanie jej żądania przez podanie, czy stanowi ono wniosek o stwierdzenie nadpłaty, ewentualnie czy zawiera inne żądanie, co jest niezbędne do nadania pismu dalszego biegu procesowego. W odpowiedzi na to wezwanie skarżąca wyjaśniła, że jej pismo stanowi wniosek o zwrot nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2009 r., zaznaczając że w związku z ww. wyrokiem WSA, Burmistrz bez zbędnej zwłoki powinien dokonać zwrotu nadpłaty.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne