04.06.2024 Podatki

Wyrok NSA z dnia 4 czerwca 2024 r., sygn. I FSK 1079/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska, Sędzia NSA Danuta Oleś (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Dominik Mączyński, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 4 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 2 czerwca 2020 r., sygn. akt I SA/Rz 62/20 w sprawie ze skargi Gminy Z. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 4 grudnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu oprocentowania z tytułu dokonanych zwrotów w podatku od towaru i usług oraz zwrotów nadpłaty w tym podatku za poszczególne miesiące 2010 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy Z. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie kwotę 730 (siedemset trzydzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 2 czerwca 2020 r., sygn. akt I SA/Rz 62/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie uchylił zaskarżoną przez Gminę Z. decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z 4 grudnia 2019 r., w przedmiocie odmowy zwrotu oprocentowania z tytułu dokonanych zwrotów w podatku od towarów i usług oraz zwrotów nadpłat w podatku od towarów i usług w związku z realizacją przez Gminę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej za maj, lipiec, wrzesień, listopad i grudzień 2010 r., a także zwrotu niezwróconych dotychczas Gminie nadwyżek podatku naliczonego nad należnym za powyższe miesiące 2010 r. Sąd uchylił także decyzję organu pierwszej instancji.

Z uzasadnienia powyższego wyroku wynika, iż Gmina Z. (dalej: "Gmina" lub "skarżącą") wystąpiła o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług, za miesiące od maja do grudnia 2010 r. oraz zwrot na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., dalej: "ustawa o VAT") różnicy podatku, w terminie 25 dni. Wraz z wnioskiem złożyła korekty deklaracji VAT-7, za wskazane miesiące, a także wyjaśnienie, iż przyczyną powstania nadpłaty było nieuwzględnienie w pierwotnych jej deklaracjach podatkowych wydatków związanych z funkcjonowaniem Urzędu Gminy, zakupem serwera w budynku urzędu, bieżącym funkcjonowaniem cmentarza komunalnego oraz inwestycjami kanalizacyjnymi, poniesionych w latach 2010-2011.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne