Wyrok NSA z dnia 11 października 2023 r., sygn. I FSK 1857/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ryszard Pęk, Sędzia NSA Marek Kołaczek (sprawozdawca), Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski, , po rozpoznaniu w dniu 11 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 29 maja 2018 r. sygn. akt I SA/Bd 279/18 w sprawie ze skargi Gminy R. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 lutego 2018 r. nr 0115-KDIT1-2.4012.38.2018.1.AJ w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 lutego 2018 r. nr 0115-KDIT1-2.4012.38.2018.1.AJ, 3) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy R. kwotę 1120 (jeden tysiąc sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.
1.1. Zaskarżonym wyrokiem z 29 maja 2018 r., sygn. akt I SA/Bd 279/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę Gminy R. (dalej jako: Gmina lub Skarżąca) na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako: Organ Interpretacyjny lub Dyrektor KIS) z 8 lutego 2018 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
1.2. Sąd pierwszej instancji przedstawił następujący stan faktyczny sprawy.
W złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług Gmina podała, że w ramach realizacji zadania własnego sukcesywnie rozbudowuje infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną. W tym zakresie realizowała/będzie realizować zadania inwestycyjne polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: "POŚ"). Na realizację tego typu projektów Gmina w przeszłości uzyskała, a w przyszłości będzie starać się o dofinansowanie ze środków PROW. Ponadto inwestycja była/będzie finansowana ze środków Gminy i wpłat właścicieli lub posiadaczy terenów, na których zostanie zbudowana i uruchomiona POŚ. Realizacja przedmiotowych inwestycji odbywa się w następujący sposób: Mieszkańcy Gminy (dalej: "Usługobiorcy" lub "Mieszkańcy") składają wnioski o wybudowanie POŚ na ich posesji. Po uzyskaniu dofinansowania z PROW oraz uwzględnieniu swoich możliwości finansowych, Gmina podpisuje stosowne umowy z Mieszkańcami (dalej: "Umowy"), które określają m. in. stopień partycypacji Usługobiorcy w kosztach budowy POŚ - wysokość jednolitej opłaty, podział kosztów na raty, harmonogram ich wpłat (dalej: "Opłata"). Z racji tego, że Gmina nie dysponuje odpowiednimi zasobami ludzkimi i technicznymi, w ramach realizacji Inwestycji zleca opracowanie projektów budowlanych i - osobno - budowę POŚ zewnętrznym podmiotom (dalej odpowiednio: "Projektant" i "Wykonawca"). Wyłonieni w drodze przetargu Projektant i Wykonawca mają co do zasady status czynnych podatników VAT. Projektant opracowuje projekty budowlano-wykonawcze dla POŚ, a Wykonawca świadczy usługi budowlane polegające na budowie POŚ na posesjach Mieszkańców.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty